If palkitsi Skanska Oy:n työturvallisuustavoitteen toteutumisesta

Vuoden 2007 lopulla valmistunut vahinkovakuutusyhtiö Ifin toimitalo Espoon Niittymaalla on malliesimerkki siitä, miten työturvallisuuteen panostamalla vältytään työtapaturmilta. Kaksi ja puoli vuotta kestäneen rakennushankkeen aikana työmaalla päästiin tavoitteeseen eli työmaalla ei sattunut yhtään poissaoloa aiheuttanutta työtapaturmaa. Vastaavan kokoisessa rakennushankkeessa sattuu Suomessa keskimäärin 20 työtapaturmaa.

If palkitsi toimitalohankkeensa pääurakoitsijan Skanska Oy:n August Ramsayn säätiön tunnustuspalkinnolla, jonka Skanskan toimitusjohtaja Juha Hetemäki vastaanotti toimitusjohtaja Petri Ekmanilta Ifin Suurasiakkaiden Riskienhallintaseminaarissa Finlandia-talossa tänään torstaina 24. tammikuuta 2008. Lisäksi säätiö palkitsi työmaan päätoimisen työturvallisuusinsinöörin Marko Kuukkasen stipendillä.

- Asetimme työmaallemme tavanomaista korkeammat turvallisuustavoitteet ja onnistuneesti niihin myös pääsimme, Ifin August Ramsayn säätiön hallituksen puheenjohtaja, riskienhallintajohtaja Kari Häkkinen kiitti.

Uudisrakentamisen ohella hankkeeseen sisältyi riskienhallinnallisesti erityisen vaativaa korjausrakentamista.

- Projektin yhteydessä on myös tehty ansiokasta työtä uusien turvallisuusratkaisujen kehittämiseksi Työsuojelurahaston tuella. Näitä hyviä käytäntöjä voidaan siten jatkossa soveltaa muilla rakennustyömailla.

Myös toimitalohankkeen tuotannolliset tavoitteet toteutuivat hyvin. Rakennus valmistui aikataulun mukaisesti ja sen kokonaiskustannukset jäivät kustannusarviota pienemmiksi, Kari Häkkinen totesi.

Skanskan Ifin toimitalon työmaalla tapaturmia ehkäistiin muun muassa töiden turvallisuussuunnittelulla, johdonmukaisella henkilönsuojauksella, turvallisuuskoulutuksella, riskinottoon puuttumisella, kulkureittien turvallisuuden varmistamisella ja työympäristön siistimisellä.

August Ramsayn säätiön tarkoituksena on If Vahinkovakuutusyhtiössä vakuutettujen yritysten vahingontorjuntatyön sekä vakuutustoimintaan liittyvän tutkimuksen edistäminen. Tämän tarkoituksen toteuttamiseksi säätiö on myöntänyt mm. turvallisuuspalkintoja erinomaisista tuloksista turvallisuustyössä, stipendejä ansiokkaista toimista merkittävien vahinkojen välttämiseksi ja apurahoja turvallisuusalan opinnäytetöihin.

Yhteydet:
Viestintäpäällikkö Anja Talasmo, If, puh. 0500 507 793, anja.talasmo@if.fi