IF POHJOISMAISENA VAKUUTTAJANA VENÄJÄLLÄ

Vahinkovakuutusyhtiö If uskoo Venäjän vakuutusmarkkinoiden kasvuun ja avaa kesän aikana Pietarissa sijaitsevan pääkonttorin rinnalle sivukonttorin Moskovaan.

- Venäjän talouden kasvun myötä yhä useampi pohjoismainen yritys on laajentunut Venäjälle ja länsimaisten yritysten odotetaan sijoittavan maahan myös tulevaisuudessa. Venäjän vakuutusmarkkinoiden kasvu on yksi nopeinta maailmassa, sanoo Ifin konsernijohtaja Torbjörn Magnusson. Hän isännöi Ifin Venäjän yhtiön avajaistilaisuutta Pietarissa 15. toukokuuta 2007.

If on ainoa pohjoismainen vahinkovakuuttaja Venäjällä. Pohjoismaisille asiakasyrityksille If myy omaisuusturvan lisäksi vastuu- ja kuljetusvakuutuksia. Moottoriajoneuvovakuutuksia ja turvaa yritysten työntekijöille If tarjoaa toistaiseksi luotettavien paikallisten yhteistyökumppaneiden kautta.

Ifillä on vankka tuntemus Venäjän vakuutusmarkkinoista ja riskienhallintatarpeista, sillä yhtiöllä on ollut edustusto Venäjällä jo vuodesta 1995.

Vakuuttamista Venäjällä riittää, sillä vakuuttamisaste on alhainen. Yritysten omaisuusriskeistä arviolta 15 prosenttia on vasta vakuutettu, toisaalta vuonna 2003 lakisääteiseksi tullut liikennevakuutus on 90 prosentilla.

Yli 1000 pohjoismaisesta yrityksestä suomalaisia on noin 800 ja ruotsalaisia runsaat 250. Norjalaisten ja tanskalaisten yritysten määrä on toistaiseksi vähäinen.

- If tarjoaa asiakkailleen pitkäaikaisen kokemuksen, asiantuntevan henkilöstön sekä pohjoismaisen konsernimme riskienhallintaosaamisen. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että konsernimme parhaita pohjoismaisia käytäntöjä sovelletaan myös Venäjällä, Magnusson toteaa.

Rekisteröityneitä vakuutusyhtiöitä Venäjällä on 918 (1.1.2007 ), joista aktiivisesti toimii 100-150 yhtiötä. Ulkomaalaisomisteisten yhtiöiden osuus on toistaiseksi vähäinen. Ulkomaista pääomaa on noin 50 yhtiössä. Vakuutusyhtiöiden määrän arvioidaan pienenevän voimakkaasti lähivuosina, mikä johtuu muun muassa vakuutusyhtiöiden uudistuneista pääomavaatimuksista.

Ifläisiä Venäjällä on tällä hetkellä 15 ja lisää rekrytoidaan parhaillaan muun muassa Moskovan sivukonttoriin.

- Olemme hyvin tyytyväisiä ammattitaitoisiin asiantuntijoihimme, joilla kaikilla on korkeakoulututkinto ja hyvä kielitaito. Suurimmalla osalla on vankkaa kokemusta vakuutusalasta ja yhteistyöstä kansainvälisten konsernien kanssa, kertoo Ifin Venäjän yhtiön toimitusjohtaja Merja Vainio.

LISÄTIEDOT JA YHTEYDET:
Viestintä, Anja Talasmo, puh. 010 514 4027, 0500 507 793, anja.talasmo@if.fi.