If siirtyy uuden asetuksen mukaiseen bonusjärjestelmään - MOOTTORIPYÖRIEN LIIKENNEVAKUUTUKSEEN 20 PROSENTIN LÄHTÖBONUS

If siirtyy uuden asetuksen mukaiseen bonusjärjestelmään MOOTTORIPYÖRIEN LIIKENNEVAKUUTUKSEEN 20 PROSENTIN LÄHTÖBONUS If Vahinkovakuutusyhtiö on uudistanut liikennevakuutuksensa vastaamaan uutta bonusasetusta. Muutos tulee voimaan vakuutuskausittain 1.5.2003 alkaen. Siihen asti vakuutusyhtiöillä on käytössä yhteinen bonusjärjestelmä. Uusi asetus tuo muutoksia moottoripyörien liikennevakuutusmaksuihin ja bonussiirtoihin. Liikennevakuutuksen bonusjärjestelmän muuttuessa yhtiökohtaiseksi kukin vakuutusyhtiö muuntaa automaattisesti vakuutuksenottajan bonuksen eli vahinkohistorian vastaamaan sen omaa uutta järjestelmää. "Maan suurimpana moottoriajoneuvovakuuttajana If ottaa henkilö- ja pakettiautojen liikennevakuutuksissa käyttöön bonukset, jotka perustuvat nykyiseen järjestelmään. Muutos ei vaikuta millään tavalla henkilö- ja pakettiautojen liikennevakuutusmaksuihin", sanoo autovakuutusyksikön päällikkö Simo Rinne If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Moottoripyörän bonuskertymän kartuttaminen helpottuu Bonusasetuksen ehkä merkittävin muutos liittyy rajoitukseen siirtää bonuksia eri ajoneuvoryhmien kesken. Käytännössä uusi asetus estää autojen ja moottoripyörien väliset vahinkohistorian siirrot. "Tämä tarkoittaa sitä, että moottoripyörän ja auton omistavan asiakkaan kannattaa ryhtyä pohtimaan asiaa. Hänen on hyvä jo ennen toukokuun alkua ratkaista, kumman ajoneuvon vakuutuksessa bonuksiin liittyvä vahinkohistoria pidetään", Rinne sanoo. Asiakkaan on tehtävä valinta ennen kuin joko moottoripyörän tai auton uusi vakuutuskausi alkaa, eli ajoneuvoista ensimmäinen siirtyy uuteen järjestelmään. If Vahinkovakuutus tarjoaa moottoripyörän liikennevakuutukseen 20 prosentin lähtöbonuksen. Lähtöbonuksen lisäksi linjana on helpottaa moottoripyörän liikennevakuutuksen bonuskertymän kartuttamista. Bonuksen kartuttamiseen riittää nyt 140 vahingotonta päivää vuodessa. Näiden tariffitekijöiden vaikutus kuluttajalle on maksua alentava. Toisaalta alle 23-vuotiaiden motoristien ns. ikätekijän vaikutusta tariffiin on korotettu 3 prosentista 15 prosenttiin. Työsuhdeauton käyttäjälle ei kerry omia bonuksia Uuden asetuksen mukaan vahinkohistoriaa eli bonusta ei saa siirtää auton ja moottoripyörän kesken. Myöskään yksityiseen ja luvanvaraiseen käyttöön rekisteröityjen ajoneuvojen välillä ei bonussiirtoja voi tehdä. Bonussiirto ei ole myöskään mahdollinen yksityishenkilön ja yrityksen kesken. Kun auto on yrityksen omistuksessa, vahinkohistoria vaikuttaa pitkällä tähtäimellä työnantajayrityksen vakuutusmaksuun, mutta työsuhdeauton käyttäjälle ei kerry erillisiä bonuksia. Lisätiedot ja yhteydet: Autovakuutusyksikön päällikkö Simo Rinne, puh. 0500 316 313 Irene Tynkkynen, autovakuutusyksikkö, puh. 010 514 3605, 0500 585 403 Anja Talasmo, viestintä, 010 514 4027, 0500 507793 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT00750/wkr0002.pdf