If tukee alkavaa Liikenneturvallisuusviikkoa: Näkyvyys liikenteessä lisää turvallisuutta - Keltanokka lippalakki lisää näkyvyyttä

Ekaluokkalaisia on tänä syksynä noin 58 000. Vahinkovakuutusyhtiö If on jakanut yhtä monta heijastavaa lippalakkia kouluille, jotta opintiensä tänä vuonna aloittaneet näkyvät ja havaitaan paremmin liikenteessä. Valtakunnallisella kampanjallaan If on toistamiseen tukemassa Opetushallituksen vuotuista Liikenneturvallisuusviikkoa 10.-14. syyskuuta 2007.

Valtakunnallisessa kampanjassa If on jakanut keltaisia lippalakkeja 2 300 kouluun noin
58 000 ekaluokkalaiselle.
- Ekaluokkalaiset ovat vasta oppimassa koulutiellä kulkemista ja liikenteessä selviytymistä, ja kampanjallamme haluamme herättää autoilijat huomioimaan nämä uudet tulokkaat, sanoo tiedottaja Tina Sademies Ifistä.

- Näkyvyys liikenteessä lisää turvallisuutta. Koulutiensä aloittavat erottuvat liikenteessä paremmin kun heillä on fosforinkeltaiset ja 3M -heijastinnauhalla varustetut lippikset päässä. Näin voidaan toivottavasti välttyä ikäviltä onnettomuuksilta, pohtii Sademies.

Vuosittain liikenteessä menehtyy noin 50 jalankulkijaa. Loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä on noin 700, joista on alle 15-vuotiaita noin joka viides. Autoilijoiden tulee muistaa noudattaa koulujen ja päiväkotien läheisyydessä olevia 30 km/h ja 40 km/h nopeusrajoituksia.

Arjen turvallisuus on tärkeää Ifille

- Arjen turvallisuudesta huolehtiminen on meille tärkeä asia, ja siksi vahinkojen ennalta ehkäiseminen on meille jokapäiväistä työtä. Myös If Turvallisuusrahaston kautta tuemme eri tahoja, kuten päiväkoteja, kouluja ja seuroja sekä yhdistyksiä turvallisuuden edistämisessä, Tina Sademies toteaa.

- Esimerkiksi viime vuonna If Turvallisuusrahasto tuki pitkälti yli toista sataa kohdetta yhteensä 60 000 eurolla. Yksinomaan heijastimia ja heijastinliivejä jaoimme yli 10 000 kappaletta, kertoo Sademies.

Keltanokka liikenteessä - lakkien jakelu lääneittäin vuonna 2007

Etelä-Suomen lääni 24 000