If tukee Hyvinkään kaupungin Turvaa suojatie -tapahtumaa; Koululaiset jakavat heijastimia aikuisille

Hyvinkään kaupunki järjestää Turvaa suojatie -tapahtuman 8.11.2007. If Vahinkovakuutusyhtiö Oy haluaa Turvallisuusrahastonsa kautta huolehtia turvallisuuden edistämisestä käytännön tasolla ja tukee tapahtumaa 1000 heijastimella.

Hyvinkään kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmä otti yhteyttä Ifiin hakeakseen tukea Turvaa suojatie -tapahtumalle. Tempaus järjestetään 8.11.2007, jolloin koululaiset jakavat suojatietä ylittäville aikuisille heijastimia.

Koululaisten voimin kaupunkilaisille 1000 heijastinta syyspimeään

- Hieno idea Hyvinkään kaupungilta lähteä toteuttamaan tällaista heijastinkampanjaa. Heijastimien jakelu aikuisille koululaisten voimin on myös hieman tavallisuudesta poikkeava, mutta hyvä idea sekin, koska lapset saattavat myös olla huolissaan vanhempiensa näkymisestä liikenteessä. Ja usein juuri meiltä vanhemmilta heijastin puuttuukin, sanoo aluejohtaja Leila Perälahti Ifistä.

- Heijastimen käyttö on ällistyttävän vähäistä. Vain noin 30 % ihmisistä käyttää heijastinta, vaikkakin se on pieni, kätevä ja halpa henkivakuutus, harmittelee Perälahti. Julkisen liikenteen kuljettajat ovat usein ottaneet asian puheeksi, koska heidän on äärimmäisen vaikeaa havaita "pimeästi" kulkevia jalankulkijoita syyspimeällä. Samaa mieltä ovat varmasti myös yksityisautoilijat, jatkaa Perälahti.

- Ifille arjen turvallisuus on tärkeä asia ja liikenneturvallisuus ja näkyminen liikenteessä on yksi keskeinen ja erittäin oleellinen osa sitä. Toivomme, että kampanjan myötä kaupunkilaiset havahtuisivat huomaamaan, miten tärkeä asia näkyminen on, lisää Perälahti.

Turvallisuusrahasto on osa Ifin pohjoismaista turvallisuudenedistämisohjelmaa, joka on otettu käyttöön Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Rahastosta jaetaan tukea hakemusten perusteella kuukausittain yhdelle tai useammalle kohteelle enimmäismäärän rajoissa.

Tukea voidaan hakea turvallisuutta edistäviin projekteihin tai hankintoihin, joille ei ole järjestetty muuta rahoitusta. Tukea voivat hakea muun muassa päiväkodit, koulut, kerhot, yhdistykset tai järjestöt esimerkiksi pyöräilykypäröiden, ensiaputarvikkeiden tai heijastinliivien hankintaan.

Turvallisuusrahastolla If jatkaa aktiivista turvallisuudenedistämistyötään. Rahasto on tänä vuonna tukenut jo noin 150 eri tahoa lähes 10 000 turvallisuuteen liittyvällä tuotteella, kuten heijastimilla ja heijastinliiveillä.

Lisätiedot: Aluejohtaja Leila Perälahti, If, puh. 050 079 8528
Tiedottaja Tina Sademies, If, puh. 010 514 5325, tina.sademies@if.fi
Tukea Turvallisuusrahastosta haetaan internetin kautta osoitteessa www.if.fi =>Tietoa Ifistä.