IF VARMISTAA ASIAKKAITTENSA TURVALLISEN KOTIINPALUUN TUHOALUEILTA

IF VAHINKOVAKUUTUSYHTIÖ TIEDOTE 29.12.2004 IF VARMISTAA ASIAKKAITTENSA TURVALLISEN KOTIINPALUUN TUHOALUEILTA If Vahinkovakuutusyhtiö korvaa normaaliin tapaan Intian valtameren ja Bengalinlahden tuhoalueilla loukkaantuneiden tai sairastuneiden hoitokulut ilman euromääräistä ylärajaa. Myös loukkaantuneen tai menehtyneen kotiinkuljetus korvataan matkavakuutuksesta. If korvaa normaalistikin matkan keskeytymiskuluja myös silloin, kun viranomaismääräysten mukaan tuhoalueelta on syytä palata turvallisuussyistä. Suomalaisten evakuoinnista tuhoalueilta huolehtii ulkoministeriö yhdessä matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden kanssa. - Tuhoalueelta kannattaa kotiutua mahdollisimman pian niidenkin, jotka ovat selvinneet luonnonkatastrofista menetyksittä tai vammoitta. Korvaamme maanjäristyksen ja hyökyaaltojen vaikutusalueen matkakohteissa lomaansa viettäneille matkan keskeytymisestä aiheutuvia ylimääräisiä matka- ja majoituskuluja sekä korvauksen menetetyistä matkapäivistä ehtojen mukaisesti, kertoo korvauspäällikkö Riitta Rantamäki Ifistä. Kun matkanjärjestäjä tai lentoyhtiö peruuttaa matkan kohdemaan muuttuneiden olosuhteiden tai viranomaismääräysten perusteella, peruuntuneen matkan kuluja voi hakea matkatoimistolta tai lentoyhtiöltä. - Mikäli asiakkaamme ei saa etukäteen maksamaansa matkan hintaa kokonaan takaisin matkanjärjestäjältä, hän voi kääntyä Ifin puoleen, Rantamäki toteaa. Normaalisti matkavakuutuksesta voidaan korvata suunnitellun matkan peruuntuminen silloin, kun vakuutettu tai hänen lähiomaisensa sairastuu vakavasti ennen matkan alkamista tai vakuutetun omaisuudelle on aiheutunut suuri taloudellinen vahinko kotimaassa. Matkanjärjestäjien ohella ulkoasiainministeriö auttaa matkakohteissa olevia sekä näiden tilanteesta huolestuneita omaisia. Ministeriön päivystävä puhelinnumero on 010 802 266 ja internet-osoite www.valtioneuvosto.fi tai www.formin.fi. Matkalla sattuneen tapaturman, sairauden tai matkatavaravahinkoasian saa nopeimmin vireille tekemällä vahinkoilmoituksen internetissä osoitteessa www.if.fi tai soittamalla korvauspalvelunumeroon 010 515 7300 (+358 10 515 7300). Matkatavaroille aiheutuneita vahinkoja korvataan laajasta kotivakuutuksesta tai erillisestä matkatavaravakuutuksesta. Ifin vahinkonumerossa +358 800 1 3800 päivystetään 24 tuntia vuorokaudessa myös pyhinä ja viikonloppuisin. If Vahinkovakuutusyhtiö maksoi viime vuonna suomalaisille asiakkailleen noin 31 500 matkalla sattuneesta tapaturmasta tai matkasairaudesta. If on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuuttaja, joka kuuluu Sampo-konserniin. Lisätiedot: Korvauspäällikkö Riitta Rantamäki, henkilövahingot, puh. 010 515 8451, 050 376 1403 korvauspäällikkö Seija Tuomela, omaisuusvahingot, puh. 010 514 1901 ja viestintäpäällikkö Anja Talasmo, puh. 010 514 4027, 0500 507 793, anja.talasmo@if.fi www.if.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=61169&fn=wkr0007.pdf