Ifillä vakaa tulos

Vahinkovakuutusyhtiö Ifin tuloskehitys on jatkunut vakaana. Tekninen tulos vuodelta 2010 oli  449 miljoonaa euroa (488 MEUR vuonna 2009). Yhdistetty kulusuhde koko vuodelta 2010 oli 92,8 prosenttia (92,1 %).

– If teki vakaan tuloksen vuonna 2010 huolimatta tavanomaista lukuisemmista suurvahingoista ja säiden puolesta ankarasta vuodesta, jota koetteli runsasluminen talvi useissa maissa sekä kaatosateet ja myrskyt. Tärkeä merkitys vakauteen on Ifin maantieteellisellä levinneisyydellä ja laajalla tuotevalikoimalla, joista on näissä tilanteissa selkeitä etuja, sanoo If Vahinkovakuutuksen toimitusjohtaja Torbjörn Magnusson

Tulos ennen veroja oli 707 miljoonaa euroa (644 MEUR) vuonna 2010.

Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Ifin tekninen tulos oli 106 miljoonaa euroa (114 MEUR). Yhdistetty kulusuhde oli 92,3 prosenttia (92,7 %) jakson aikana ja tulos ennen veroja oli 188 miljoonaa euroa (168 MEUR).

Suomessa If edelläkävijä internet-palvelujen kehittäjänä

Suomessa vuoden 2010 tekninen tulos oli 90 miljoonaa euroa (118 MEUR). Yhdistetty kulusuhde oli 90,4 prosenttia (88,5 %) koko vuodelta.

Vuoden 2010 neljännellä kvartaalilla Suomen toiminnan tekninen tulos oli  8 miljoonaa euroa (7 MEUR). Yhdistetty kulusuhde oli 95,8 prosenttia (98,6 %) loka-joulukuussa 2010.

- Vahinkosuhde on tullut Suomessa normaalille tasolle vuoteen 2009 verrattuna ja toiminnan kannattavuus on vakaa ja hyvä. Suomi on johtava maa maailmassa mitä tulee internetin käyttöön vakuutusalalla, ja If johtaa tätä kehitystä.  Internetin kautta ilmoitettujen vahinkojen ja ostettujen vakuutusten määrät kasvavat edelleen voimakkaasti, kertoo Torbjörn Magnusson.

Suomessa Ifin kuluttajavakuutusten myynti verkkokaupassa kasvoi vuonna 2010 yli viidenneksellä eli 22 prosentilla edellisvuodesta. Henkilöasiakkaiden vahinkoilmoituksista joka toinen tehdään Ifin internet-sivuilla ja yritysasiakkaiden vahinkoilmoituksista peräti kaksi kolmasosaa eli 68 prosenttia.

Kesän myrskyjen aiheuttamia vahinkoja Ifin korvattavaksi Suomessa on tullut noin 4500 kappaletta, joista kolme neljäsosaa oli yksityishenkilöiden omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja.  Talven kovat pakkaset ja runsas lumi ovat aiheuttaneet paljon vahinkoja kiinteistöille.

Sammon tulos

Pohjoismaiden ja Baltian johtava vahinkovakuuttaja If kuuluu Sampo-konserniin. Sammon tulos ennen veroja oli loka-joulukuussa 2010 361 miljoonaa euroa (199 MEUR)  ja osakekohtainen tulos 0,54 euroa ( 0, 26 euroa).

Lisätiedot ja yhteydet:
Anja Talasmo, viestintäpäällikkö, puh. 010 514 4027, anja.talasmo@if.fi