Ifillä vakaa tulos epävakaassa ympäristössä vuonna 2011

Vakuutusyhtiö Ifin tuloskehitys on jatkunut vakaana.

Tekninen tulos vuonna 2011 oli 457 miljoonaa euroa (449). Koko vuoden yhdistetty kulusuhde oli 92,0 prosenttia (92,8 %).

– If tekee vahvaa tulosta huolimatta epävakaasta ympäristöstä, jota on leimannut finanssimarkkinoiden rauhattomuus, reaalitalouden hidastuminen ja ennätykselliset luonnonilmiövahingot. Olemme osoittaneet vahvuutemme parantamalla jatkuvasti tehokkuutta, alentamalla yhdistettyä kulusuhdetta ja kasvattamalla volyymia, sanoo Ifin konsernijohtaja Torbjörn Magnusson.

Tulos ennen veroja oli 636 miljoonaa euroa (707) vuonna 2011.

Vuoden 2011 neljännellä kvartaalilla tekninen tulos oli 124 miljoonaa euroa (106). Yhdistetty kulusuhde oli 90,2 prosenttia (92,3 %) jakson aikana ja tulos ennen veroja 171 miljoonaa euroa (188).

If vahva toimija Suomessa

If toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen toiminnan tekninen tulos oli 50 miljoonaa euroa (90) vuonna 2011. Yhdistetty kulusuhde oli 94,0 prosenttia (90,4 %).

Vuoden 2011 neljännellä kvartaalilla tekninen tulos oli –31 miljoonaa euroa (8). Yhdistetty kulusuhde oli 112,8 prosenttia (95,8 %) loka-joulukuussa 2011.

- Suomalaisten odotetun elinajan pidentymisen huomioon ottaminen kuolevuusmallissa, merkitsi sitä, että If teki ylimääräisen noin 50 miljoonan euron vastuuvelan vahvistuksen viime vuonna. Silti If on vahva toimija Suomen markkinoilla ja yhtiön kannattavuustaso jatkuu hyvänä, sanoo Torbjörn Magnusson.

- Internetin käyttö vakuutusasioinnissa yleistyy Suomessa jatkuvasti hurjaa vauhtia ja If saa jo nyt joka viidennen uuden asiakkaan netin kautta. Muun muassa autovahinkoasian saa netissä hoidetuksi alusta loppuun, Magnusson mainitsee.

Tuhansia luonnonilmiövahinkoja joulukuun lopussa

Vuoden 2011 luonnonilmiövahinkojen huippu osui Suomessa Tapanin- ja Hannunpäiviin. Joulukuun lopussa riehuneiden talvimyrskyjen aiheuttamia vahinkoja on Ifiin ilmoitettu noin 6000, joista suurin osa eli lähes 5300 on tullut kuluttaja-asiakkailta. Alueellisesti myrskyvahinkoja sattui eniten Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Satakunnassa. (katso taulukko tiedotteen lopussa)

Vahingoista suurin osa (3800 kpl) aiheutui rakennuksille ja irtaimistoille, loput olivat lähinnä metsä-, puusto- ja ajoneuvovahinkoja.

Henkilöasiakkaiden ilmoittamat Tapanin- tai Hannunpäivän vahingot

Koko maa noin 5300 kpl

Varsinais-Suomi                    1600

Uusimaa                                1300

Satakunta                               900

Pirkanmaa                              400

Kanta-Häme                           400

Pohjois- ja Etelä-Savo            200

Pohjanmaa                             100

Keski-Suomi                           100

Etelä- ja Pohjois-Karjala         100

Pohjois-Suomi                        alle 100

Päijät-Häme                            alle 100

Yhteydet:

Henkilöasiakkaat:
Johtaja Paula Salonen, p. 010 514 4280
Aluejohtaja Tero Tynys, p. 010 514 2245 (Lounais-Suomi, Länsi-Uusimaa, Uusimaa, Päijät-Häme, Kymenlaakso)
Aluejohtaja Esa Jäntti, p. 010 514 4100 (Itä-Suomi, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Satakunta, Pohjanmaa, Pohjois-Suomi)

Yritysasiakkaat:
Johtaja Jens Jensen, p. 01 514 5114

Suurasiakkaat:
Johtaja Tiina Autio-Begley, p. 010 514 5335

Viestintä:
Viestintäjohtaja Ainomaija Pippuri, p. 050 424 4217
Viestintäpäällikkö Anja Talasmo, p. 0500 507793
Tiedottaja Mari Hätinen, p. 050 424 0067
www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.