IFILTÄ 60 000 KELTANOKKA LIIKENTEESSÄ- LIPPALAKKIA EKALUOKKALAISILLE

Tänä syksynä on noin 60 000 uutta ekaluokkalaista aloittanut koulunkäyntinsä. Vahinkovakuutusyhtiö If jakaa heille Keltanokka liikenteessä -lippalakin. Ekaluokkalaiset eivät aina huomaa liikenteen vaaroja. Siksi on tärkeää, että heidät huomataan. Kouluikäisen lapsen suurin riski liikenteessä on 6-9 -vuotiaana joutua jalankulkijana onnettomuuteen. Valtakunnallisessa kampanjassaan If on jakanut Keltanokka liikenteessä -lippalakkeja liki 3 000 kouluun. - Haluamme kampanjallamme herättää autoilijat huomioimaan nämä uudet tulokkaat liikenteessä. Ekaluokkalaisille jaettava lippalakki on fosforinkeltainen ja sitä kiertää 3M-heijastinnauha, kuvailee projektista vastaava Tina Sademies Ifistä. Lippalakit on otettu erittäin hyvin vastaan kouluissa ja ekaluokkalaisten keskuudessa. Lippalakkien suosio näkyy myös lisätilausten muodossa, mikä on saattanut joissakin tapauksissa viivästyttää lippalakkien jakelua, toteaa Sademies. Liikennekuri on höltynyt Koulun aloitus on ekaluokkalaiselle suuri elämänmuutos. Pieneltä ihmiseltä odotetaan yhtä äkkiä monia taitoja ja valmiuksia. Kuitenkin liikenteessä on aina oltava tarkkana. Vuosittain sattuu jalankulkijoille useita satoja henkilövahinkoja. Vuosien 2001-2005 aikana niitä sattui keskimäärin 675 vuodessa, joista noin 17 prosenttia tapahtui lapsille. Kolme neljästä näistä lapsijalankulkijoihin kohdistuneista vahingoista sattui tietä ylitettäessä. - Punaisia päin ajetaan entistä useammin ja kaasujalka on monella vaarallisen herkkä. Suojatietä ei kunnioiteta siten kuin sitä tulisi kunnioittaa. Kuitenkin me opetamme lapsillemme, että se on turvallisin tien ylityspaikka. Tilastot kertovat kuitenkin muuta, pohtii Sademies. - Keltanokka liikenteessä -kampanjamme on Opetushallituksen hyväksymä. If haluaa, että ekaluokkalaiset näkyvät paremmin liikenteessä. Samalla muistutamme autoilijoita tärkeydestä noudattaa erityistä varovaisuutta koulujen ja kouluteiden varsilla sekä suojateitä lähestyessä. Kampanjalla me tuemme alkanutta Liikenneturvallisuusviikkoa, jatkaa Sademies.