IFIN 2000 EURON PELASTUSTAITOPALKINTO MUUROLAN YLÄASTEELLE

Muurolan yläasteen 8-luokkalaisten joukkue voitti vuoden 2007 Nou Hätä!
-pelastustaitokilpailun mestaruuden tänään Kuopiossa käydyissä loppukilpailuissa. Kuopion Pelastuslaitoksella pidettyihin kilpailuihin osallistui 22 joukkuetta eri puolilta Suomea. If Vahinkovakuutusyhtiö palkitsi voittajajoukkueen 2000 euron pelastustaitopalkinnolla.

Muurolan yläasteen joukkueessa kilpailivat Johanna Ylitalo, Eveliina Heikkilä ja Tiina Severinkangas. Toiseksi tuli Pikkolan koulun joukkue Pirkanmaalta ja kolmanneksi Rääkkylän yläkoulu Pohjois-Karjalasta. Jo 11 kertaa pidetyissä Nou Hätä!- pelastustaitokilpailuissa kisailtiin pelastustiedoista ja -taidoista. Tasokkaassa ja tasaväkisessä kisassa kilpaili yhteensä 22 joukkuetta, jotka aluekisojen voittajina olivat ansainneet paikkansa loppukilpailuun.

Joukkueiden piti selviytyä sekä teoriakokeesta, että käytännön pelastusharjoituksista. Kuopion Pelastusopiston harjoitusalueelle sijoitetuilla eri rasteilla, testattiin joukkueiden kykyä toimia erilaisissa hätä- ja vaaratilanteissa. Rasteilla testattiin esimerkiksi toimintaa liikenneonnettomuustilanteessa, jossa henkilöauto oli ajanut ojaan ja kuljettaja makasi tajuttomana autossa. Toisella rastilla tuli sammuttaa tupakasta syttynyt roskakori sekä ilmiliekeissä oleva mies, joka oli yrittänyt sammuttaa roskakoria ja syttynyt itse palamaan.

Palonehkäisyrastilla joukkueiden tehtävänä oli tehdä rantasaunan palo- ja turvatarkastus.

- Tämä rasti oli mielestäni erittäin tärkeä siinä mielessä, että tehtävä havainnollisti vaaratekijöitä, joihin saatamme törmätä omassa asuinympäristössämme. Rastilla tuli kiinnittää huomiota turvallisuuden kannalta arveluttaviin asioihin, kuten muun muassa saunakiukaan yllä roikkuviin vaatteisiin, palavien nesteiden säilyttämiseen asuintilassa ja kynttilöiden sijoittamiseen, kertoo tiedottaja Tina Sademies Ifistä.

- Meille Ifissä turvallisuus ja sen edistäminen ovat avainasemassa. On tärkeää tietää, miten pelastaudutaan tulipalosta, miten hälytetään apua ja miten elvytetään. Myös oikeilla asenteilla, välittämisellä ja vastuuntunnolla päästään pitkälle arjen turvallisuustyössä, uskoo Sademies.

Nou Hätä! -pelastustaitokilpailun toteuttivat Pelastusopiston alipäällystökurssin oppilaat, jotka myös olivat joukkueiden suoritusten tuomareina.

Voittajat saivat Ifin pelastustaitopalkinnon lisäksi aidon palomiehen kypärän ja Nou Hätä! -kännykät kotiin viemiseksi. Kannustusjoukot ja kisoja katsomaan tulleet lähikoulujen oppilaat toivat oman lisämausteen kisoihin.

Nou Hätä! -kampanjaan oli ilmoittautunut noin 40 000 peruskoulun kahdeksasluokkalaista, mikä on noin puolet koko ikäluokasta, eli sangen merkittävä määrä. Kampanjan järjestivät nyt 11. kerran sisäasiainministeriö, Opetushallitus, Palosuojelurahasto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK), Suomen Palopäällystöliitto, Pelastusopisto, Turvatekniikan keskus, palokunnat, pelastusalan liitot ja lääninhallitukset. If Vahinkovakuutus tukee Nou Hätä! -kampanjaa.

LISÄTIETOJA: Tiedottaja Tina Sademies, puh. 050 3747 667