Ifin aktiivinen palvelumalli on jouduttanut kolarivahinkojen selvitystyötä

Ifin käyttämän aktiivisen korvauspalvelun ansiosta viime torstain kolarisuman selvitystyö on edennyt loppusuoralle. - Olemme ottaneet aktiivisesti yhteyttä vahinkojen osapuoliin puhelimitse tai sähköpostitse. Autoliikkeiden kanssa tehtyjen yhteistyösopimusten ja sähköisen kuvansiirron ansiosta vahinkotarkastus on edennyt sujuvasti, kertoo Ifin Autovahinkotarkastuksen päällikkö Eero Heino. Viime torstain suurketjukolareissa Helsingin sisääntuloväylillä vaurioitui kaikkiaan 350–400 autoa, joista Ifin osuus on noin 150 ajoneuvoa. Lunastettujen ajoneuvojen määrä jäänee Ifin osalta alle 50:n. - Autoja on korjaamoilla, joten lunastettujen ajoneuvojen tarkkaa lukumäärää ei vielä ole tiedossa. Joka tapauksessa vahingot jäävät ensiarvioita pienemmiksi, Heino sanoo. Autovahinkotarkastuksen saatavuuteen on panostettu ja riittävä omien vahinkotarkastajien määrää pääkaupunkiseudulla mahdollisti joustavan ja nopean toiminnan. - Vaikka tällaista satojen autojen kolarisumaa ei ole ennen sattunut, olemme pystyneet toimintoja tehostamalla ja aktiivisesti asiakkaisiin päin yhteyttä ottamalla palvelemaan heitä ennätysajassa. Saimme jo tänään vahingonselvitystyön valmiiksi, Heino kertoo. - Sen jälkeen, kun vahinkotarkastajamme ovat selvittäneet meillä vakuutetut autot, olemme ottaneet yhteyttä asiakkaaseen. Eli me olemme olleet asiakkaaseen päin yhteydessä ennen kuin hän on ehtinyt ottaa meihin yhteyttä, Heino kuvaa aktiivista palvelumallia. Korvauspalvelun vastauskapasiteettia nostettiin välittömästi vahinkojen vuoksi. Varautumisella sekä aktiivisella yhteydenpidolla asiakkaisiin varmistettiin hyvä puhelinpalvelu kaikille asiakkaille. Henkilövahingot käsitellään keskitetysti Henkilökorvausosastolla tilanteen arvellaan tiivistyvän tämän viikon aikana. Tilastojen mukaan liikenneonnettomuuksien korvaussummista noin 60 prosenttia koostuu henkilövahingoista. Työmatkalla loukkaantuneiden henkilövahingot korvataan ensisijaisesti työtapaturmavakuutuksesta. - Jos työtapaturma- ja liikennevakuutus ovat molemmat Ifissä, vahinko käsitellään keskitetysti, mikä nopeuttaa merkittävästi korvauspäätöksen saamista, kertoo korvauspalvelun päällikkö Heli Vainio-Puhju. Syyllisyyksien selvittäminen tällaisissa kolareissa voi viedä poliisilta pitkäänkin. Tällaisten tapausten varalle suosittelemme asiakkaille liikennevakuutuksen lisäksi kattavaa autovakuutusta. Ajoneuvon vahingot voidaan nopeasti korvata täyskaskovakuutuksesta jo ennen kuin syyllisyyskysymykset selviävät, muistuttaa Autokorvauspalvelun päällikkö Heikki Karlsson. If on Pohjoismaiden johtava vahinkovakuuttaja, jolla on 3,8 miljoonaa asiakasta Pohjoismaissa ja Baltiassa. Ifin maksutulo vuonna 2004 oli 4,1 miljardia euroa. Noin 6800 ifläisestä suomalaisia asiakkaita palvelee noin 2100. If kuuluu Sampo-konserniin. If on Suomen suurin moottoriajoneuvojen vakuuttaja. Henkilöautojen liikennevakuuttajana Ifin markkinaosuus oli vuoden 2004 lopussa 28,9 prosenttia (Aken ajoneuvotilasto). Lisätiedot: Eero Heino, Autovahinkotarkastuksen päällikkö, puh. 010 514 2404, 050 303 9935 Heli Vainio-Puhju, Henkilökorvausosasto, Korvauspalvelun päällikkö, puh. 050 324 5019 Heikki Karlsson, Autokorvausosasto, Korvauspalvelun päällikkö, puh 050 376 1409