IFIN ASIAKASPANEELI TOISELLE KAUDELLE

If Vahinkovakuutusyhtiön asiakkaiden oma muutoksenhakupalvelu Asiakaspaneeli on saanut uudet jäsenensä. Paneelin jäseniksi haki yli tuhat Ifin asiakasta. Ensimmäisen Asiakaspaneelin toimikausi päättyi hiljattain ja uusi paneeli aloittaa toimintansa toukokuun alussa.

Asiakaspaneeli on vakuutusalalla täysin ainutlaatuinen palvelu asiakkaille ja se täydentää Ifin Asiakasvaltuutetun toimintaa. Korvauspäätökseensä tyytymätön asiakas voi ensin ottaa yhteyttä Ifin Asiakasvaltuutettuun ja hakea päätökseensä muutosta sitä kautta. Mikäli asiakas on edelleen tyytymätön saamaansa päätökseen ja Asiakasvaltuutetun kannanottoon, on hänellä eräissä tapauksissa mahdollisuus hakea muutosta Asiakaspaneelilta

- Viime vuonna Asiakaspaneeli käsitteli noin 60 tapausta. Muutosprosentti Asiakasvaltuutetun päätöksiin on noin 25 prosentin luokkaa, kertoo Ifin lakimies Taisto Hujala, joka toimii myös Asiakaspaneelin sihteerinä.

Tällä hetkellä uutta paneelia odottaa muutama muutoksenhakutoive. Paneeli pyrkii käsittelemään muutoksenhaut ensi tilassa. Tavoitteena on, että kolmessa kuukaudessa asia on kiertänyt Ifin molemmissa muutoksenhakukanavissa.

- Asiakas saa vastauksen muutoksenhakutoiveeseensa siis nopeasti. Paneelissa käsitellään kaikkia muita asioita paitsi henkilövahinkoja, jotka vaativat lääketieteellistä tietämystä, Hujala jatkaa.

Ifin omat muutoksenhakukanavat eivät sulje pois muita muutoksenhakuteitä, joita ovat muun muassa Kuluttajien vakuutustoimisto sekä Vakuutuslautakunta. Muihin muutoksenhakukanaviin ei Ifin asiakkailta kuitenkaan mene enää niin paljon juttuja kuin aikaisemmin.

- Meidän tietojemme mukaan viime kaudella vain kaksi Ifin omissa muutoksenhakukanavissa käsiteltyä tapausta meni vielä ulkopuolisille tahoille käsiteltäviksi, ja päätös niissä oli silti sama. Ennen Ifin omia kanavia meidän asiakkaidemme yhteydenottoja Kuluttajien vakuutustoimistoon sekä Vakuutuslautakuntaan yli 2000 kpl vuositasolla. Nyt määrä on pudonnut kolmanneksella, kertoo Asiakasvaltuutettujen tiimiä johtaja Jari Välimäki.

Asiakaspaneelin uudet jäsenet ovat Ifin asiakkaita ja heidät on valittu siten, että he edustavat mahdollisimman kattavasti sekä monipuolisesti Ifin asiakaskuntaa. Uudet jäsenet ovat kaavoitusarkkitehti Keski-Suomesta, vapaa-aika sihteeri Varsinais-Suomesta, yrittäjä pääkaupunkiseudulta, opiskelija Pirkanmaalta, pienyrittäjä Päijät-Hämeestä sekä opiskelija Keski-Suomesta. Jäsenet valittiin yli 1100 hakijan joukosta.

Myös Asiakaspaneelin puheenjohtaja on vaihtunut. Uudeksi ulkopuoliseksi puheenjohtajaksi on valittu asianajaja, varatuomari Kristiina Rintala-Jaalivaara Helsingistä. Paneelissa on lisäksi myös Ifin edustaja.

Lisätiedot:
Taisto Hujala p. 010 514 3813 tai 050 424 3813.
Jari Välimäki p. 010 514 1194 tai 050 597 0534.