Ifin autovakuutukset kattavat nyt lemmikkien vahingot auto-onnettomuudessa

If sisällytti huhtikuun alussa kaskovakuutuksiin lemmikkien liikennevahingot kattavan turvan. Ensimmäisenä Suomessa käyttöön otettava turva sisältyy kaikkiin yksityisiin kaskovakuutuksiin ilman lisämaksua. Lain mukaan oman auton liikennevakuutus ei korvaa lemmikkien kolarissa saamia vammoja.

Kaskovakuutuksen lemmikkiturvasta maksetaan korvausta, jos perheen koira tai kissa joutuu liikenneonnettomuuteen auton matkustajana. Turvasta maksetaan muun muassa lääkäri- ja kuntoutuskuluja sekä korvausta lemmikin menettämisestä.

- Huomasimme, että vaikka suomalaisilla on paljon lemmikkejä, eläimet ovat usein vailla minkäänlaista turvaa ajoneuvon matkustajina. Liikennevakuutus ei korvaa lemmikkien kolarissa saamia vammoja tai menehtymisiä, koska laki pitää lemmikkejä omaisuutena, jota ei omasta liikennevakuutuksesta koskaan korvata. Mielestämme lemmikki tarvitsee kuitenkin turvaa liikenteessä, ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhönen If Vahinkovakuutusyhtiöstä kertoo.

Suomessa on kissoja ja koiria arviolta noin miljoonassa kotitaloudessa. Yksistään koiria on Suomessa 600 0000. Tuoreen tutkimuksen mukaan useampi kuin joka toinen koira matkustaa autossa tai julkisessa liikennevälineessä vähintään kerran viikossa, ja lähes kaikki koirat (95 %) matkustavat vähintään muutaman kerran vuodessa*.

Vakuutusturvan piiriin kuuluvat kaikenlaiset kissat ja koirat, joiden omistajilla on Ifin kaskovakuutus. Kaskoon sisältyvä turva kattaa kolarista aiheutuvien vammojen hoitokuluja laajemmin kuin useimmat seuraeläinvakuutukset. Toisin kuin seuraeläinvakuutuksissa, lemmikkiturvan korvauksista ei peritä myöskään omavastuuta.

- Toivomme, että lemmikkien omistajat kokevat Ifin ymmärtävän heidän tarpeitaan ja että lemmikkiturva lisää asiakkaiden kiinnostusta Ifiä kohtaan.

Lemmikkiturva ei vaikuta kaskovakuutusten hintoihin. Lemmikkiturvan korvaukset eivät myöskään alenna kaskovakuutuksen tai liikennevakuutuksen bonusta.

* Ifin Salesquestorilla teettämä kyselytutkimus lemmikkien matkustamisesta, helmikuu 2011 (N=1237)

Mikko Pöyhönen, ajoneuvovakuutusten johtaja, If, p. 010 514 2662, mikko.poyhonen@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.