IFISTÄ VINKIT TURVALLISEEN VUODENVAIHTEESEEN

Joulun odotukseen ja viettoon liittyviä kynttilöitä, ulkotulia ja -soihtuja poltetaan turvallisesti vain palamattomalla alustalla ja valvonnassa, siis kokoaikaisesti paikalla ollen. Huoneesta tai parvekkeelta varmistaa, ettei kynttilöitä jää yksin palamaan. Tulitikut pidetään poissa lasten ulottuvilta. - Valloilleen päässeen tulen tukahduttamisessa toimitaan samalla maltillisesti sekä nopeasti. Kiireessäkin muistetaan sulkea ovet ja muut aukot, jolloin estetään tulen leviäminen, kertoo korvausasiantuntija Raimo Hongisto If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Vaikka tulipaloa viimeiseksi toivotaan vieraaksi kotiin, kannattaa perheessä harjoitella oikeaa toimintaa tulipalotilanteessa. Laaditaan suunnitelma, miten toimitaan tulipalovaarassa ja opetellaan hälytyksen tekemistä. Tärkeintä on tietysti tietää, miten päästään turvaan. Sähkölaite jännitteettömäksi Jos sähkölaite alkaa savuta, vedetään laite ensin irti pistorasiasta ja sen jälkeen sammutetaan se. Ellei käsillä ole sammutinta tai sammutuspeitettä, kannattaa uhrata matto tai huopa. - If korvaa myös vahingon estämisestä tai rajoittamisesta aiheutuneita kuluja esimerkiksi jauhesammuttimen täytön kotivakuutuksesta. Korvauksesta ei vähennetä omavastuuta, jos rajoittamisella on selvästi pystytty estämään suuremmat vahingot, Hongisto kertoo. Joulun alla on syytä muistuttaa myös siitä, että sähkökynttilöissä ja -valoissa vain sisäkäyttöön -merkintä todella tarkoittaa sitä. Sisäkäyttöön tarkoitettujen sähkökynttilöiden käytössä ulkona, pihalla tai parvekkeella, on palovaaran lisäksi myös hengenvaara ilmeinen. Ikäviä yllätyksiä ovat aiheuttaneet tekokuituiset verhot, jotka saattavat syttyä palamaan pelkästä palavan kynttilän läheisyydestä. Kosketustakaan ei siis tarvita. Tuli, kynttilän kuuma steariini ja kasvuturve ovat arvaamattoman vaarallinen yhdistelmä etenkin jos siihen heitetään huolimattomasti savuke. Palaminen voi levitä ikävin seurauksin niin muovi- kuin puulaatikosta. Luonnonkynttilät asetetaan kuuseen niin, ettei yläpuolella ole esimerkiksi herkästi syttyviä koristeita. Tähtisadetikun kipinätkään eivät ole vaarattomia, joten niiden käyttö olkoot lasten leikkiä vain aikuisten valvonnassa. Pienetkin kipinät voivat saada herkästi syttyvän materiaalin liekkeihin. Toimiihan palovaroitin, myös mökillä Komeron hyllylle unohtuneet palovaroittimet turvaavat takuulla paremmin, kun ne on asianmukaisesti sijoitettu asuntoon. Palovaroitin antaa itsestään merkkiääniä, kun paristosta virta on loppumaisillaan. Varoitus on saattanut tulla hyvinkin isäntäväen tietämättä, esimerkiksi päiväsaikaan asunnon ollessa tyhjillään. Palovaroittimen pariston toimintavalmiuden voi varmistaa testinappulasta. Ellei merkkiääntä kuulu, vaihdetaan paristo uuteen. Joulua ja vuodenvaihdetta vietetään usein kuukausia kylmillään olleessa mökissä. - Mökille kannattaa lähteä ajoissa, jotta kylmillään olleet tulisijat on aikaa lämmittää hitaasti. Näin estetään savuhormien halkeaminen ja paloriskin lisääntyminen, mikä selvästi kasvaa lämmitettäessä tulisijaa nopeasti ja voimakkaasti, Raimo Hongisto opastaa. Myös mökille, omalle tai vuokratulle, varataan mukaan palovaroitin. Jos mökillä on jo varoitin, otetaan mukaan uusi paristo ja varmistetaan paloriskistä turvalliset joululomayöt. Ilotulitukset turvallisesti Vuodenvaihteen ilotulituksissa tarvitaan varovaisuutta ja huolellisuutta, jotta vältytään tapaturmilta. Annettuja ohjeita mm. turvallisista etäisyyksistä on viisasta noudattaa. - Sen lisäksi että itse ilotulitteen sytyttäjä voi loukata itsensä, voi joutua korvausvelvolliseksi toiselle tai toisen omaisuudelle aiheutetuista vahingoista, Hongisto muistuttaa. Kaikista varotoimenpiteistä huolimatta vahinkoja sattuu tänäkin joulunaikana. Ifin asiakas saa vahinkoasiansa saa nopeasti vireille soittamalla Ifin korvauspalvelunumeroon 010 515 7300, jossa palvellaan arkisin kello 8-20. Vahinkoilmoituksen voi tehdä kätevästi myös internetissä osoitteessa www.if.fi. Kiiretapauksissa voi ottaa yhteyden 24 tuntia vuorokaudessa päivystävään Ifin vahinkonumeroon 0800 1 3800, jossa päivystetään 24 tuntia vuorokaudessa. Lisätiedot: If Vahinkovakuutusyhtiö, viestintäpäällikkö Anja Talasmo, 010 514 4027, 0500 507 793, anja.talasmo@if.fi, www.if.fi