ILOTULITEONNETTOMUUS VOI TULLA AMPUJALLE KALLIIKSI

Uudenvuodenyön ilotuliteonnettomuus voi käydä juhlijalle kalliiksi, jos rakettien käyttöohjeita ja varotoimia ei ole noudatettu huolellisesti.
”Ilotulitteen ampuminen alkoholin tai huumaavan aineen vaikutuksena alaisena saattaa johtaa vakuutuksesta maksettavan korvauksen vähentämiseen tai epäämiseen", sanoo henkilökorvausjohtaja Rami Urho If Vahinkovakuutusyhtiöstä.

Ilotulitteita huolettomasti ammuskeleva juhlija on riskitekijä, joka aiheuttaa usein
läheltä piti -tilanteita, sairaalahoitoa edellyttäviä silmä- ja palovammoja sekä tulipaloja. Silmävammoja voidaan tehokkaasti ehkäistä käyttämällä suojalaseja ja sytytyspuikkoa. Ilotulitteita ei saa luovuttaa alle 18-vuotiaiden käyttöön.

Ilotulitteen aiheuttamien henkilö- ja esinevahinkojen korvaaminen valmistajan tuotevastuuvakuutuksesta edellyttää, että tuotteen todetaan olleen viallinen.
Ilotulitteen viallisuudesta johtuvat vahingot ovat melko harvinaisia. Yleensä tapaturmat ja vahingot johtuvat käyttövirheistä ja omatekoisista viritelmistä. Vahingon kärsinyt on tietysti oikeutettu saamaan korvausta omasta tapaturmavakuutuksesta. Mikäli henkilövahingon syynä on laiminlyönti, törkeä huolimattomuus tai tahallisuus, se voi johtaa korvauksen vähentämiseen tai epäämiseen. Ilotulitteita ei koskaan saa ampua kädestä.

Toinen selvästi erottuva vahinkoryhmä ovat raketeista syntyvät palovammat ja tulipalot. Ohjeiden mukaan ilotulitteet ammutaan aukealta paikalta ja vaarattomaan suuntaan, ei parvekkeelta eikä koskaan toisia päin.
”Jos ilotulitteita ampuva juhlija laiminlyö tietoisesti normaalit varotoimet ja aiheuttaa tulipalon, niin suurta apua ei silloin ole edes kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta, joka korvaa toiselle aiheutettuja vahinkoja”, Urho sanoo.
Pahimmassa tapauksessa korvausvastuu joudutaan kattamaan realisoimalla ilotulitteita ampuneen omaisuus.
Raketeista syntyy paljon tulipaloja. Niiden yhteydessä on huomattu, että jopa kolmannekselta kotitalouksista puuttuu kotivakuutus, joka korvaisi harhautuneen raketin irtaimistolle aiheuttamia vahinkoja.
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy jakoi 28.12.2006 yhdessä Silmä- ja kudospankkisäätiön kanssa 16 000 suojalasiparia vuodenvaihteen ilotulituksia varten 17 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Henkilökorvausjohtaja Rami Urho, If, puh. 050 424 1475
Tiedottaja Tina Sademies, If, 050 3747 667