Järjestöjäsenet vakuuttavat henkensä edullisimmin

Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan (FINE) henkivakuutusvertailun mukaan Kaleva tarjoaa Suomen edullisimman henkivakuutuksen. FINE muistuttaa erityisesti nuorten perheiden henkivakuutustarpeesta.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan henkivakuutusoppaassa on vertailtu seitsemän yhtiön henkivakuutuksia. Hintavertailussa henkivakuutusyhtiö Kalevan Ryhmäsampo Primus osoittautui markkinoiden selvästi edullisimmaksi henkivakuutukseksi. Ryhmäsampo Primus on useiden ammattiliittojen ja harrastejärjestöjen jäsenille sekä heidän perheilleen tarkoitettu vakuutus, joka on tarjolla noin kahdelle miljoonalle kotitaloudelle Suomessa. Hinnat vaihtelevat järjestöittäin*.

Henkivakuutuksen tarkoitus on varmistaa, että lähiomaiset eivät joudu taloudellisiin vaikeuksiin, jos vakuutettu menehtyy. Henkivakuutuksen tarve on erityisen suuri silloin, kun perheellä on paljon velkaa ja pieniä lapsia tai kun perheen toimeentulo on vahvasti yhden ihmisen varassa.

- Nuorten perheiden pitäisi kartoittaa, miten lapset selviytyvät taloudellisesti, jos toinen huoltajista menehtyy. Kalevan tekemän tutkimuksen mukaan suurin syy henkivakuutuksen puuttumiseen on se, ettei henkivakuutuksen tarvetta ole tullut pohdittua. Suomalaisten henkivakuuttamisen taso onkin kansainvälisessä vertailussa alhainen, markkinointijohtaja Minna Mikkanen Kalevasta kertoo.

Henkivakuutuksen tarve määrittyy perheen koon, velkojen, tulojen sekä varallisuuden mukaan. Nyrkkisääntö henkivakuutustarpeen arvioimiseen on perheen vuoden tulot plus kotitalouden velat plus 20 000 euroa / lapsi.

Kuuluuko henkivakuutuksesi korvaus ex-puolisolle?

Henkivakuutusta hankittaessa vakuutettu päättää jo ostohetkellä, kenelle korvaus maksetaan. Yleensä edunsaajana ovat omaiset, jolloin korvaus maksetaan aviopuolisolle ja lapsille puoliksi. Jos aviopuolisoa ei ole, lapset saavat koko korvauksen ja päinvastoin. Esimerkiksi avopuoliso täytyy kuitenkin erikseen nimetä vakuutuskorvauksen saajaksi.

- Varsinkin, jos vakuutuksen edunsaaja on nimetty erikseen, on tärkeää huolehtia siitä, että edunsaajatiedot ovat ajan tasalla. Jos esimerkiksi avopuoliso on nimetty korvauksen saajaksi ja myöhemmin tulee ero, täytyy uusi edunsaaja ilmoittaa vakuutusyhtiöön kirjallisesti. Testamenttikaan ei kumoa vakuutusyhtiöön tehtyä edunsaajailmoitusta, Mikkanen muistuttaa.

Vuosittain Suomessa menehtyy 10 000 työikäistä, joista kolme neljästä menehtyy sairauksiin. Siksi henkivakuutus kannattaa ottaa sekä tapaturmien että sairauksien varalle.

* Vertailussa oli mukana Suomen Veronmaksajain Keskusliiton hinta.

FINEn vertailuun voi tutustua osoitteessa www.fine.fi.

Laske hinta omalle henkivakuutuksellesi ja hanki vakuutus osoitteessa www.henkivakuutuskuntoon.fi.

Lisätietoja:
Minna Mikkanen, markkinointijohtaja, Kaleva, puh. 010 516 7204, minna.mikkanen@mandatumlife.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, If, puh. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
www.if.fi

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva on johtava järjestöjäsenten riskihenkivakuuttaja ja Suomen vanhin henkivakuutusyhtiö. Ifin kanssa Kaleva on erikoistunut vakuuttamaan yhteistyösopimusten piirissä olevien toimihenkilö- ja palkansaajajärjestöjen jäseniä perheineen.

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: