JOENSUUN TURVAHALLI TÄRKEÄ LISÄ UUSILLE AJAJILLE

Asennekasvatuksella ja ajoturvallisuuden sisäistämisellä on suuri merkitys liikenneturvallisuuteen. Liikenneministeri Anu Vehviläisen Joensuussa 8.10.2007avaamalla Itä-Suomen Liikennekasvatus Oy:n turvahallilla on merkittävä rooli ajoturvallisuuden edistäjänä. Turvahalli on tärkeä lisä uusille ajajille.

Joensuun turvahalli on harvinainen laatuaan. Se on yksi kymmenestä turvahallista Suomessa ja osa paikallista autokoulutoimintaa.

- Halli on keskittynyt palvelemaan ensisijaisesti Pohjois-Karjalan autokoulujen kakkosvaiheen ajo-opetusta sekä esim. yrityksille suunnattua turvallisuuskoulutusta. Uudella turvahallilla on merkittävä rooli myös ajoturvallisuuden edistäjänä. Hanke toteutettiin vuokraamalla hallitilat Joensuun Käpykankaalta. Hallin käyttö ei aiheuta oppilaille mitään lisämaksua, vaan ajoharjoitteluradan käyttömaksu kattaa myös turvallisuushallin käytön, kertoo turvahallia pyörittävän Itä-Suomen Liikennekasvatus Oy:n toimitusjohtaja Seppo Asikainen.

Ajoturvallisuuden sisäistäminen ja oikea asenne on tärkeä
Vuodesta 1990 lähtien ajokorttikoulutukseen kuulunutta kakkosvaihetta on jatkuvasti kehitetty vastaamaan liikenneturvallisuuden vaatimuksia. Ennakoivan ja taloudellisen ajotavan lisäksi kakkosvaiheeseen kuuluu liukkaan kelin kattava ajoharjoittelu.

- Kokonaisvaltainen ajoturvallisuuden ja auton turvalaitteiden oikean käytön ymmärtäminen ja sisäistäminen on tullut yhä tärkeämmäksi, sanoo Asikainen.

Simulaattoreilla tuntumaa "oikeisiin" vahinkotilanteisiin
Joensuun turvahallissa on muun muassa ympäriajo- ja niskatukisimulaattorit sekä törmäyskelkka ja energiavaaka. Näitä laitteita testaamalla ja koeajamalla ajokokelaalle pystytään havainnollistamaan turvallisessa ympäristössä esimerkiksi turvavyön käytön merkitystä törmäystilanteessa. Kannattaa myös kokeilla, miltä tuntuu, kun auto kierähtää katolleen.

- Tällainen kuivaharjoittelu saa pohtimaan liikenneturvallisuusasioita, ennakoimaan vahinkotilanteita ja myös varautumaan niihin. Esiharjoittelusta on toivon mukaan hyötyä, jos vahinko pääsee yllättämään, sanoo aluejohtaja Jaana Onnela-Turunen Ifistä.

Turvahallissa on esillä kaksi Ifin lahjoittamaa kolariautoa, joista yksi on ollut hirvikolarissa.

- Olemme mielellämme mukana Joensuun turvahallihankkeessa. Jokainen yhteentörmäys, tieltä suistuminen tai esimerkiksi hirvikolari, jolta autoilija voi välttyä, on äärettömän tärkeä ja merkityksellinen. Johtavana autovakuuttajana me Ifissä panostamme paljon arjen turvallisuuden edistämiseen, joten mukanaolomme on hyvin luontevaa, jatkaa Onnela-Turunen.

Itä-Suomen Liikennekasvatus Oy, toimitusjohtaja Seppo Asikainen, puh. 0500-673850