Joka neljäs nuori aikuinen ajaa vähintään 20-vuotiaalla autolla

Neljännes 18–21-vuotiaista suomalaisnuorista ajaa 20-vuotiaalla tai sitä vanhemmalla autolla. Vain joka kymmenennen auto on iältään alle 9-vuotias. Vasta kortin saaneet kuljettajat ajavat selvästi ikääntyneemmillä autoilla kuin muut suomalaiset. Vanhojen automallien turvallisuus on uusia huonompi.

Nuoret aikuiset ajavat Suomessa keskimäärin 15,5-vuotiailla autoilla, kun koko autokannan keskimääräinen ikä on reilut 11 vuotta. Joka neljäs 1821-vuotias ajaa vähintään 20-vuotiaalla autolla, ja ainoastaan joka kymmenennen auto on alle 9 vuotta vanha. Tiedot selviävät If Vahinkovakuutusyhtiön vakuutustilastoista.

Vanhimpia nuorten aikuisten autot ovat ruuhka-Suomen ulkopuolella, jossa auton keskimääräinen ikä nousee paikoittain yli 16 vuoteen. Helsinkiläisillä nuorilla on uusimmat autot. Siellä keskimääräinen auton ikä 1821-vuotiailla on 13,5 vuotta.

Ifin ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhösen mukaan tilanne on huomionarvoinen erityisesti siksi, että kokemattomimmat kuljettajat ajavat autoilla, joiden turvallisuus on heikoin. Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston* mukaan vanhojen automallien turvallisuus on uusia huonompi. Kahden henkilöauton yhteenajossa yli 10-vuotiaassa ajoneuvossa vammautuneita oli vuonna 2009 selvästi enemmän kuin alle 3-vuotiassa henkilöautossa (6,1 vs. 3,6 henkilöä sataa vahinkoa kohden).

- Vähäinen ajokokemus yhdistettynä vanhaan ajoneuvoon nostaa nuorten riskiä joutua liikenneonnettomuuteen ja vammautua siinä. Käytännössä uusien kuljettajien autot ovat usein lähes yhtä vanhoja kuin he itse. Toisaalta kuljettajan ja ajoneuvon iän lisäksi vahinkoriskiin vaikuttavat merkittävästi esimerkiksi kuljettajan ajokokemus, ajotapa ja asenne sekä tietysti muut ympäristötekijät, Mikko Pöyhönen kertoo.

Ifin vahinkotilastojen mukaan nuoret aikuiset ovat jakautuneet toisistaan selvästi poikkeaviin kuljettajaryhmiin.

- Toisin sanoen ne kuljettajat, joille ei satu vahinkoja nuorena, joutuvat niihin muita harvemmin vanhempanakaan. Erittäin suuri riskiin vaikuttava tekijä on siis kuljettajan oma asenne, Pöyhönen kertoo.

Autojen ikävertailussa on mukana vakuutusyhtiölle ilmoitetut autojen haltijat. Luvut on pyöristetty lähimpään puoleen vuoteen.

* Liikennevakuutuskeskus 2010, vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto

Liite: tiedote ja graafi

Mikko Pöyhönen, ajoneuvovakuutusten johtaja, puh. 050 329 4145, mikko.poyhonen@if.fi

Mari Hätinen, tiedottaja, puh. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.