Kannettavien tietokoneiden ja älypuhelimien rikkoutumiset lisääntyneet

Mobiililaitteiden rikkoutumistilastot osoittavat jyrkkää kasvua. Erityisesti kannettavat tietokoneet ja kosketusnäytölliset puhelimet rikkoutuvat herkästi. Laitteiden turvallinen säilytys ja kuljetus pienentävät ennenaikaisten rikkoutumisten todennäköisyyttä.

Rikkoutuneiden tietokoneiden ja matkapuhelimien määrä lisääntyy 30 prosentin vuosivauhtia, Ifin tilastot osoittavat. Erityisesti herkkää tekniikkaa sisältävät kosketusnäytölliset älypuhelimet synkistävät vahinkotilastoa.

- Suomalaiset ehtivät tottua teknisesti kestäviin peruspuhelimiin, jotka eivät häiriintyneet välttämättä kovastakaan kolhusta. Uudet älypuhelimet eivät kestä esimerkiksi putoamista tai iskuja yhtä hyvin, mikä alkaa näkyä vakuutusyhtiöön ilmoitettujen vahinkojen määrissä, korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa If Vahinkovakuutusyhtiöstä kertoo.

Myös muuttuneet käyttötottumukset ovat osasyy siihen, että kannettavat laitteet rikkoutuvat yhä useammin. Esimerkiksi Internetin selaaminen ja sosiaalinen media on lisännyt matkapuhelimien ja tietokoneiden käyttöä entisestään.

- Puhelimen lisäksi myös läppäriä ja tablettitietokonetta pidetään yhä useammin mukana kaikkialla. Vaikka laitteet on tarkoitettu mukana pidettäviksi, niitä pitää kohdella varovaisemmin kuin monia muita käyttötavaroita.

Yleisimmin kannettava laite rikkoutuu ennen aikojaan putoamisen, kolahtamisen tai kastumisen seurauksena. Siksi etenkin älypuhelinten omistajien kannattaa huolehtia puhelimen turvallisesta säilytyksestä ja kuljetuksesta. Kosteus on kaikkien puhelinmallien vihollinen. Kannettaviin tietokoneisiin vikoja aiheuttaa usein näppäimistölle kaatunut juoma.

Korvauksen äkillisesti ja ennalta-arvaamatta rikkoutuneesta mobiililaitteesta voi saada Ifin laajasta kotivakuutuksesta.

Näin pidennät mobiililaitteidesi ikää:

• Mieti, miten säilytät laitteitasi. Säilytyspussukat ja erilliset kuoret voivat estää puhelimen tai tablettitietokoneen kolhiintumisen ja esimerkiksi roskien joutumisen laitteen sisälle. Kannettava tietokone tarvitsee kuljetusta varten tukevan tietokonelaukun, joka suojaa konetta iskuilta ja kosteudelta.
  • Älä kuljeta puhelinta täyden laukun pohjalla. Erityisesti kosketusnäytölliset puhelimet menevät helposti rikki, jos näyttöön kohdistuu liikaa painetta.
  • Kosteus on puhelimen vihollinen. Kaikki puhelinmallit ovat herkkiä kosteudelle, joten vältä puhelimen käyttöä vesisateessa.
  • Pidä kahvikupit ja juomalasit käsivarren mitan päässä kannettavasta tietokoneesta. Näppäimistölle kaatuva juoma tekee pahaa tuhoa koneen sisällä.

Korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa, p. 010 514 1148, mikko.vaitomaa@if.fi
Tiedottaja Mari Hätinen, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.