Karilleajot lisääntyneet voimakkaasti

Veneitä ajetaan karille yhä useammin. Karilleajot lisääntyivät 15 prosenttia viime kesän aikana. Yksi syy lisääntyneisiin vahinkoihin saattaa olla liika luottamus teknisiin apuvälineisiin.

Viime vuoden touko-elokuussa karilleajot lisääntyivät lähes 15 prosenttia. Veneille aiheutuneista vahingoista karilleajot ovat eniten yleistynyt vahinkotyyppi viime vuosina. Se on myös yleisin venevakuutuksesta korvattava vahinko. Korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa If Vahinkovakuutusyhtiöstä arvioi, että syy karilleajojen lisääntymiseen löytyy ruorin takaa.

- Pohjakosketuksia syntyy vesillä toisinaan lähes väistämättä, mutta näin voimakas karilleajojen yleistyminen viittaa kartanlukuvirheiden yleistymiseen. Taustalla saattaa olla myös lisääntynyttä riskinottoa sekä aiempaa enemmän kokemattomia veneilijöitä.

Vaikka tekniset apuvälineet kuten karttaplotterit helpottavat navigointia, tekniikkaan ei kuitenkaan kannata luottaa sokeasti.

- Jokaisen vesillä liikkujan on pidettävä yllä perinteisiä navigointitaitoja riippumatta käytössä olevasta tekniikasta. Veneestä pitää löytyä kompassi ja ajantasainen kartta, ja niiden avulla pitää myös tarvittaessa löytää turvallisesti kotisatamaan, Vaitomaa kertoo.

Perämoottorivarkaudet muuttuneet yhä ammattimaisemmiksi

Karilleajojen ohella myös veneiden varkausvahingot ovat kääntyneet kasvuun. Varkaudet ovat toiseksi yleisin venevakuutuksesta korvattava vahinko. Irrotettava elektroniikka ja veneessä näkyvillä olevat arvotavarat lähtevät helpoimmin varkaiden mukaan. Suurin murhe ovat kuitenkin perämoottorivarkaudet. Suuri osa varkauksista olisi mahdollista estää etukäteen.

Jos arvotavarat ja irrotettavat elektroniset laitteet otetaan mukaan veneeltä lähtiessä ja perämoottori lukitaan peräpeiliin tukevalla lukolla, varkaiden työ vaikeutuu ja he saattavat siirtyä helpompiin kohteisiin.

- Toisaalta etenkin perämoottorivarkaudet ovat muuttumassa yhä ammattimaisemmiksi, joten hyväkään varautuminen ei aina pitele varkaita loitolla. Siksi on ehdottoman tärkeää huolehtia venevakuutuksesta ja siitä, että tiedot perämoottorista ovat ajan tasalla, Vaitomaa summaa.

Jos venettä ei käytetä pitkään aikaan, kannattaa veneen kunto käydä tarkistamassa säännöllisesti. Varsinkin avoveneet ovat alttiita varkauksille ja ilkivallalle niiden rakenteen vuoksi. Lisäksi niihin kertyy helposti vettä sateiden ja aallokon mukana.

Ei ruoriin pienessäkään maistissa

Juhannuksen lähestyessä on syytä jälleen muistaa, että veneen kuljettaminen ja alkoholi eivät sovi yhteen.

- Vaikka promilleraja vesillä on yksi, jo paljon alempikin määrä alkoholia veressä heikentää huomattavasti kykyä huomioita muuta liikennettä ja ohjata venettä turvallisesti. Yksi promille tarkoittaa jo aika vahvaa juopumusta. Jos et lähtisi esimerkiksi puolen promillen humalassa auton rattiin, kannattaa pohtia, onko veneenkään ohjaaminen tuolloin turvallista, Mikko Vaitomaa huomauttaa.

Vuonna 2009 yli puolet hukkuneista oli humalassa*.

*Lähde: Tilastokeskus

Mikko Vaitomaa, korvauspäällikkö, puh. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, puh. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.