Katso video: Peura törmää autoon täysin yllättäen

Hirvieläimet kolisuttavat autojen peltejä useimmin syksyn ja alkutalven aikana. Törmäystilanne tulee lähes aina niin yllättäen, ettei kuski ehdi reagoida tielle juoksevaan eläimeen. Riskiä ja vahinkojen vakavuutta voi vähentää kiinnittämällä huomiota esimerkiksi ajonopeuteen.

Ifin vahinkotilastojen mukaan noin puolet kaikista hirvieläinvahingoista tapahtuu syyskuun ja joulukuun välisenä aikana. Vuodessa tapahtuu noin tuhat hirvieläinvahinkoa (hirvi-, peura- tai porokolaria). Määrä on pysynyt vuodesta toiseen lähes samana. Ainoa törmäysten kasvussa viimeisen kahden vuoden aikana nähtävä piikki on vuoden 2014 alussa, jolloin hirvivahinkoja sattui noin neljännes enemmän kuin samana ajankohtana yleensä.

Milloin hirvi-, peura- tai porokolari todennäköisimmin tapahtuu?

Puolet hirvikolareista tapahtuu kolmen tunnin kuluessa auringonlaskusta. Törmäysriski on suurimmillaan, kun auringonlaskusta on kulunut tunti. Hirvet liikkuvat paljon myös aamuhämärässä. Riskiä lisää viime viikolla alkanut metsästyskausi, jonka aikana hirvet liikkuvat tavallista enemmän.

Hirvieläin juoksee auton eteen usein yllättäen. Vaikka kuski tietäisi, miten pitäisi toimia, kovassa vauhdissa ei aikaa reagoida yksinkertaisesti ole.

Video tositilanteesta, jossa autoilija törmää yllättäen tien yli juoksevaan peuraan:

Hidastettu video törmäystilanteesta:

Video on vapaasti julkaistavissa. If mainittava videon lähteenä. Alkuperäisen videotiedoston saa pyydettäessä Riikka Rytilahdelta, yhteystiedot tiedotteen alalaidassa.

Näin voi välttää hirvieläinkolarin

• Vähennä nopeutta hirvivaara-alueella. Jarruta heti, jos havaitset jotain poikkeavaa. Törmäyksen seuraukset ja vahingot pahenevat ajonopeuden kasvaessa. Riski loukkaantua hirvikolarissa kasvaa erittäin jyrkästi ajonopeuden noustessa. Henkilöautolla sattuneista kuolonkolareista 75 %:ssa nopeus on ollut vähintään 100 km/h.
  • Tarkkaile tien vierustoja, erityisesti paikoissa, joissa puita tai pensaikkoa kasvaa lähellä tietä.
  • Käytä mahdollisimman paljon kaukovaloja.
  • Muista väistää hirvi peräpuolelta. Hirven etupuoli on painava, joten törmäystilanteessa hirven takaosa aiheuttaa pienemmät vahingot. Hirvi saattaa myös ehtiä hyvin auton alta pois, jos tähtää peräpuoleen, koska hirvi vaihtaa harvoin kulkusuuntaansa äkillisesti. Peura osuu pienen kokonsa takia usein auton etuosaan tai jää auton alle. Hirvi rysähtää suoraan autoon osuessaan tuulilasin päälle.

Miten toimia, jos kolari osuu omalle kohdalle?

• Jos et ole vahingoittunut, aja auto tien sivuun ja aseta varoituskolmio näkyviin.
  • Ilmoita törmäyksestä hätäkeskukseen, jotta mahdollisesti vahingoittunutta eläintä osataan etsiä.
  • Älä lähde uudelleen liikkeelle hätääntyneenä. Anna itsellesi aikaa rauhoittua.

Jos autosi on vaurioitunut, ole yhteydessä vakuutusyhtiöön.

Hirvi voi törmäystilanteessa päätyä auton sisälle asti. Kuvassa olevan auton kuski ei ehtinyt reagoida vain 10 metrin päähän autosta ilmestyneeseen hirveen mitenkään. Peura törmää yleisesti auton puskuriin tai konepellin reunaan, mutta hirvi kaatuu tuulilasiin.

Hirvieläimen autolle aiheuttamien vahinkojen korjaaminen maksaa keskimäärin 3500 euroa. Hirvikolareiden seurauksena If lunastaa vuosittain lähes kaksisataa autoa.

Hirvikolareista autolle aiheutuvat vahingot korvataan vapaaehtoisesta autovakuutuksesta. Ifissä kaikki autovakuutukset korvaavat hirvieläinvahinkoja. Hirvieläimiä ovat hirvet, peurat ja porot. Muihin eläimiin, esimerkiksi kissoihin ja koiriin, törmääminen on harvinaista, jos vertaa lukuja hirvieläinvahinkoihin.

Solja Varke-Lipponen, laatupäällikkö, If, p. 050 424 2438, solja.varke-lipponen@if.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.