Käytetyn tuontiauton vakuuttamisessa on omat erityispiirteensä

IF VAHINKOVAKUUTUSYHTIÖ OY LEHDISTÖTIEDOTE 31.10.2003 Käytetyn tuontiauton vakuuttamisessa on omat erityispiirteensä Ulkomailla myynnissä olevan käytetyn ajoneuvon ostopäätös kannattaa tehdä vasta huolellisen harkinnan jälkeen. Usein kyseessä on paljon rahaa vaativa ostos, joka on syytä vakuuttaa kattavasti. "Vapaaehtoisen autovakuutuksen ottamisesta kannattaa sopia oman vakuutusyhtiön kanssa jo ennen autonhakumatkalle lähtöä", sanoo autoliikepalvelun johtaja Antti Rusi If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:stä. Käytettyjen autojen maahantuonnin nopeaa muutosta kuvaa se, että syyskuun puoliväliin mennessä Suomessa oli rekisteröity yhteensä 32 022 käytettyä tuontihenkilöautoa, -moottoripyörää ja -pakettiautoa. Viime vuonna vastaava luku oli 12 914 ajoneuvoa. Jos tahti jatkuu nykyisellään, käytettyjen autojen tuonti yli kolminkertaistuu tänä vuonna. Ajoneuvon Suomeen rekisteröinti edellyttää suomalaista liikennevakuutusta Jotta suomalainen voi tuoda esimerkiksi Saksasta ostamansa auton ajamalla Suomeen, hänen on hankittava Saksasta siirtokilvet, joissa on saksalainen liikennevakuutus. Suomen rajalla tuoja saa tullista siirtoluvan, johon on samalla otettava suomalainen liikennevakuutus. Tulli toimittaa tiedot liikennevakuutuksesta vakuutusyhtiöön. "Vakuuttamisen muistisääntöihin myös kuuluu, että siirtolupahakemuksessa pitää olla merkittynä vakuutuksenottaja, ja että todistemerkki otetaan mukaan katsastuspaikalle, kun auto aikanaan rekisteröidään Suomeen", Rusi neuvoo. Lunastustapaukset sujuneet ongelmitta Suomalaisen vapaaehtoisen autovakuutuksen voi sen sijaan ottaa heti, kun auto on ostettu. "Vakuutuksen ottaminen hoituu faksilla, ja vapaaehtoinen autovakuutus on voimassa lähtömaasta alkaen. Auton vakuuttamisesta kannattaa kuitenkin sopia oman vakuutusyhtiön kanssa ennen kuin lähtee autonhakumatkalle", Rusi sanoo. Tähän mennessä If on lunastanut noin 80 Suomessa kolaroitua tuontihenkilöautoa, joiden lunastusmenettely on sujunut ongelmitta. Ajoneuvo lunastetaan käyvästä arvosta vakuutusyhtiölle, mikäli sitä ei voida kohtuullisin kustannuksin korjata. "Jos autovero Suomeen on maksettu, niin auto lunastetaan vakuutusyhtiölle normaaliin tapaan käyvästä arvosta. Muussa tapauksessa auton arvo perustuu sen verottomaan hintaan." Suomessa on nähty merkkejä kaksihintajärjestelmän synnystä. Tämä tarkoittaisi sitä, että lunastustilanteessa käytettynä tuodulla autolla on pienempi lunastusarvo kuin vastaavalla Suomesta ostetulla autolla. Käytettyjen autojen tuontiin liittyy ainakin Ruotsissa ja Norjassa myös sellainen erityispiirre, että ne joutuvat tavallista useammin varkaiden käsiin. Rusin mukaan tänä vuonna tapahtunut käytettyjen tuonnin nopea kasvu ei ole ainakaan vielä näkynyt varastettujen autojen tilastoissa. LISÄTIEDOT: Antti Rusi, If Vahinkovakuutusyhtiö Oy, puh. 050 424 1135, antti.rusi@if.fi Yhteydet: Anja Talasmo, viestintä, puh. 010 514 4027, gsm 0500 507 793, anja.talasmo@if.fi www.if.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/31/20031031BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/31/20031031BIT00090/wkr0002.pdf