Kesä on vene- ja perämoottorivarkauksien sesonkiaikaa

Venevakuutuksesta korvattavia vene- ja perämoottoreiden varkaus- ja ilkivaltavahinkoja tehtiin Suomessa viime vuonna noin 1 500 kappaletta. Korvauksia maksettiin noin 3 miljoonaa euroa, eli suunnilleen saman verran kuin aikaisempanakin vuonna. - Riskialttiimmat paikat vene- ja perämoottorivarkauksille ovat kunnalliset ja yksityiset vartioimattomat venelaiturit. Erityisesti nelitahtikoneet ovat ammattimaisesti toimivien varkaiden mielenkiinnon kohteina, kertoo venevakuutuspäällikkö Seppo Aalto If Vahinkovakuutuksesta. Perämoottorivarkauden voi estää tai sen voi tehdä varkaalle hankalaksi lukitsemalla perämoottori vakuutusyhtiöiden hyväksymällä perämoottorilukolla. Muutamat vakuutusyhtiöt eivät peri vahinkotapauksessa omavastuuta lainkaan, mikäli perämoottori on lukittu tällaisella turvalukolla. Esimerkiksi Ifin asiakkaalle omavastuu perämoottoriin kohdistuvissa varkauksissa on nolla euroa, kun käytössä on ollut vakuutusyhtiöiden hyväksymä perämoottorilukko. Veneily on suositumpaa kuin aikoihin. Suomessa on vapaa-ajanveneitä noin 600 000 kappaletta, jos mukaan lasketaan pienetkin mökkiveneet. Näistä noin 70 prosenttia on venevakuutettu. Viime vuonna pien- ja moottoriveneitä myytiin runsaat 11.000 kappaletta 95,4 miljoonalla eurolla. Kasvua oli liki 35 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. - Suomalainen sijoittaa venehankintaansa keskimäärin 10-20 000 euroa. Vene, jossa useampi henkilö voi yöpyä useamman yön, maksaa jo hieman enemmän, eli keskimäärin 50 000 euroa. Veneen vakuuttaminen kannattaa siis hoitaa ajoissa kuntoon. Vakuutus kattaa myös vastuuvakuutusosion, josta korvataan toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot, sanoo Aalto. Muutama vinkki vorojen varalta: ·Säilytä veneesi valvotussa satamassa tai vartioidussa venekerhossa, jossa on yövartiointi. ·Lukitse perämoottori vakuutusyhtiöiden hyväksymällä perämoottorilukolla. ·Suojaa veneesi vakuutusyhtiöiden hyväksymällä murtohälyttimellä. ·Kiinnitä perämoottorilla varustettu veneesi laituriin paksulla (10-13 mm) karkaistulla kettingillä ja turvalukolla. ·Turvamerkitse veneesi ja perämoottorisi. ·Varmista, että sinulla ja vakuutusyhtiölläsi on riittävän yksityiskohtaiset tiedot erityistuntomerkkeineen (naarmut, kolhut tms.) veneestäsi ja perämoottoristasi. Säilytä veneen tunnistekortin tiedot kotonasi ja toimita ne vahingon satuttua vakuutusyhtiöön. ·Älä jätä veneeseen mitään arvokasta! Venekerhojen kannattaisi myös hyvissä ajoin ennen myöhäiskesän ja alkusyksyn pimeitä iltoja panostaa kerhojen turvallisuuteen. Hyvillä aitauksilla, valaistuksella, porteilla ja lukoilla voi varkauksia ja ilkivaltaa venekerhoissa ennalta ehkäistä. Lisätietoja: Seppo Aalto, venevakuutuspäällikkö, GSM: 050 303 9931 Harry Nordqvist, tiedotuspäällikkö ,GSM: 050-516 75 58 If on Pohjoismaiden ja Baltian johtava vahinkovakuuttaja, jolla on noin 3,6 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2004 konsernin maksutulo oli 4,2 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 6 800. If kuuluu Sampo-konserniin.