Kirkkojen kameravalvonta havaitsee ilkivallantekijän ajoissa

Kolmen vuoden takaisen Porvoon tuomiokirkon palon jälkeen Suomessa on tapahtunut 13 kirkkorakennuksiin kohdistunutta tuhopolton yritystä. Näistä viisi johti tuhoisaan tulipaloon. Palot olisi todennäköisesti voitu estää aktiivisella kameravalvonnalla, joka hälyttää tarvittaessa paikalle valvontakeskuksen vartijan tai poliisin. Tuhopoltoissa menetetään korvaamattomia, historiallisesti arvokkaita kiinteistöjä ja esineistöä.

Kirkkohallituksen ja If Vahinkovakuutusyhtiön molempien suosittelema tehokas kameravalvontajärjestelmä suojaa arvokkaita kirkkorakennuksia, niiden esineistöä ja vähentää huomattavasti ilkivallan mahdollisuuksia. Aktiivinen kameravalvonta käynnistyy, kun se havaitsee liikettä kirkkorakennuksen läheisyydessä. Kuva välittyy valvontakeskukseen, vartija lähtee paikalle tai tarvittaessa hän ilmoittaa asiasta suoraan poliisille. Jo pelkkä kiinnijäämisriski toimii pelotteena ilkivallantekijöille. – Useat seurakunnat eivät kuitenkaan ole vielä ryhtyneet suojaamaan kirkkojaan, vaikka kameraval-vonnan kustannukset suhteessa menetyksiin ovat pienet, turvallisuusasiantuntija Niko Satto If Vahinkovakuutusyhtiöstä kertoo. Toukokuussa 2006 tapahtuneen Porvoon tuomiokirkon tuhopolton rahalliset kustannukset olivat yli neljä miljoonaa euroa. Lisäksi korjaustöiden vuoksi kirkko oli käyttökelvoton yli kahden vuoden ajan. Rahakaan ei tuo takaisin ainutlaatuista kulttuuriperintöä Seurakunnan tärkein rakennus ja monen pienen paikkakunnan ylivoimaisesti merkittävin kulttuuriperintö on kirkko. Vaikka kirkko olisi vakuutettu täydestä arvostaan, uudelleen rakennettu kirkko ei ole enää sama kulttuurihistoriallinen rakennus kuin jopa satojen vuosien ikäinen kirkko. Palossa saattaa vaurioitua myös kirkon sisätiloissa olevaa sakraaliesineistöä, seinämaalauksia ja historiallisia asiakirjoja, joiden korvaaminen ei ole mahdollista. Niiden suojaaminen kameravalvonnalla maksaa 10 000–15 000 euroa yhtä kirkkoa kohden. Kuopiossa ja Nousiaisissa arvostetaan ympärivuorokautista turvaa Kuopion evankelisluterilainen seurakuntayhtymä ymmärsi turvallisuusinvestoinnin tärkeyden ja asennutti neljään vanhaan kirkkoon kameravalvonnan. Seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Martti Sutinen kertoo, että 20 ulkokameran asentamiseen sekä maankaivuu- ja suunnittelutöihin budjetoitiin noin 88 000 euroa. – Projekti sujui hyvin, sillä alitimme budjetin reippaasti ja kustannukset jäivät 50 000 euroon, Sutinen kertoo. Seurakuntayhtymän hallintopäällikkö Timo Korhonen puolestaan toteaa, ettei kameroita asennettu vakuutusyhtiön suojeluehtojen vuoksi, vaan jotta arvokkaiden kirkkojen tuhopoltot ja muun niihin kohdistuva ilkivalta voitaisiin estää. Nousiaisten seurakunnassa Varsinais-Suomessa on meneillään kirkon ja hautausmaan kameraval-vonnan asentaminen. Talouspäällikkö Eija Heikkilän mukaan laitetila, kamerat ja kaapeloinnit tulevat maksamaan noin 14 000 euroa. Samanaikaisesti tehtävät muut kunnostus- ja laajennustyöt nostavat kokonaisinvestoinnin lähes 50 000 euroon. – Seurakunnassa nähtiin järkevänä se, että valvontakamerat asennetaan samassa yhteydessä kun kirkon ympäristössä ja hautausmaalla tehdään muutenkin kaivuutöitä, Heikkilä kertoo. Kameravalvonta poistaa omavastuun vuoden 2010 alusta If uskoo vakaasti kameravalvontaan, koska tuhopolttajan aiheuttama vakava vahinko saadaan sillä todennäköisesti estettyä. Noki tai sammutusvesi saattaa kuitenkin aiheuttaa pienen vahingon. Kiitokseksi valvontajärjestelmän asentamisesta If on päättänyt poistaa seurakunnilta omavastuuvelvollisuuden vuodesta 2010 alkaen kirkkoon kohdistuneen tuhopolton seurauksena sattuneesta vahingosta.