Klapikone voi viedä pikkusormen tai koko käden

Suomalaisten kuluttajien innostus pihatöihin näkyy myös puutarhakoneiden myyntipiikkinä keväisin ja syksyisin. Työkoneet helpottavat elämää – oikein käytettyinä, mutta ovat myös usein syynä tapaturmiin.  Ifin korvauspalvelun mukaan halkomiskoneista aiheutuneet vahingot ovat lisääntyneet selvästi tänä kesänä.

Klapikoneissa on voimaa kuin pienessä pitäjässä, eivätkä ne tunnista kumpi pitää halkaista - sormi vai halko. Huokeimmillakin koneilla saadaan neljän tonnin halkaisuvoima. Tärkeää onkin katsoa missä kädet työskennellessä ovat. Sormi- ja käsivammoja on sattunut tänä kesänä paljon ja jotkut niistä ovat olleet hyvinkin vakavia. Käden tai usean sormen menettäminen voi johtaa jopa työkyvyn menettämiseen ja näin myös taloudellisiin menetyksiin.

– Hyvä vakuutussuoja saadaan ottamalla tapaturmavakuutus, joka kattaa hoitokuluja sekä antaa turvaa pysyvän haitan varalle. Sairausloman ajalta maksetaan myös päivärahaa, mikäli vakuutettu on ottanut tätä varten päivärahaturvan. Sairauskuluvakuutus kattaa vielä laajemmin hoidoista syntyneitä kustannuksia, Ifin korvausasiantuntija Katja Kainulainen kertoo.

Varo virittämästä vempaimia

Alan kauppiaat ihmettelevät mistä tämä vahingoittuva kolmas käsi ilmaantuu, sillä klapikone vaatii molemmat kädet toimiakseen. Toisella kädellä painetaan virtanappia ja toisella ohjataan samanaikaisesti halkaisusylinterin liikettä omalla kytkimellä. Tällöin molemmat kädet ovat turvallisen etäisyyden päässä itse työsylinteristä.

Kauppiaat arvelevat syyn vahingoille juontuvan halkomiskoneiden hitaudesta. Halkaisun jälkeen työsylinteri palautuu alkuasentoon ja monelle tuo odotteluaika käy liian pitkäksi. Muutoinkin sylinterin liike on verkkaista, mikä lisää työn turvallisuutta. Mutta kekseliäimmät tekevät omia virityksiään työtahtia nopeuttaakseen ja toisen käden vapauttaakseen.

– Sähkötöihin perehtyneet osaavat ohittaa käynnistyskytkimen, mikä on luonnollisesti turvallisuussäännösten vastaista, ja onpa kaikenlaisia köysivirityksiäkin virran päällä pitämiseksi nähty. Yhtälailla riski onnettomuuksiin lisääntyy, kun konetta käytetään kahdestaan: toinen käyttää kytkimiä ja toinen lataa puita. Kannattaako sormia tai jopa käsi menettää loppuelämäkseen pelkästään muutaman säästetyn minuutin tähden? kyselee eräs myyjistä.

Tapaturmatilanteessa on kyettävä toimimaan ripein ottein, sillä verenhukka kasvaa nopeasti. Verentuloa on pystyttävä hillitsemään esimerkiksi painesiteellä. Onkin oleellista, että joka kotiin ja mökkiin on hankittu riittävästi ensiapuvälineitä, ja että ensiapupakkauksen sisältö tiedetään. Jos ambulanssia tarvitaan, tapahtumapaikan osoite ja koordinaatit on oltava tiedossa.

Halkomiskoneiden lisäksi vahingonaiheuttajien kesän tilastojen kärjessä ovat oksasilppurit ja käsisirkkelit. Kaikkien työkoneiden käyttöä yhdistävät yhteiset turvallisuustekijät: käyttöohjeiden lukeminen, niiden noudattaminen ja varovaisuus. Suojalasien ja kuulosuojaimien käyttö on ehdottoman tärkeää, sillä pehmeäkin elementti muuttuu laitteesta sinkoutuessaan kivenkovaksi osuessaan pehmeään silmäkudokseen ja kova melu saattaa vaurioittaa kuuloaistiamme.

Lisätiedot:
Korvausasiantuntija Katja Kainulainen, p. 010 515 8453

Tiedottaja Anna-Maija Hevosmaa, p. 010 514 0067

www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.