Kolme kymmenestä välttää autoilua juhlaillan jälkeisenä päivänä

Kuohujuoma kuuluu usean vapun viettoon. Jos juhlailta on ollut kostea, kannattaa autoilu jättää seuraavana päivänä väliin. Harvempi kuin joka kolmas suomalainen välttää autoilua juhlimisen jälkeisenä päivänä, ja joka kymmenes on ollut ratissa vuoden sisällä olematta varma ajokunnostaan.

Ifin teettämän kyselytutkimuksen mukaan harvempi kuin joka kolmas jättää autoilun väliin alkoholia sisältäneen juhlaillan jälkeisenä päivänä. Joka neljännelle kelpaa tätä lyhyempi varoaika viimeisestä alkoholiannoksesta. Naiset pidättäytyvät miehiä useammin autolla ajosta alkoholin käytön jälkeen. Siinä missä miehistä 26 prosenttia jättää autoilun väliin juhlimista seuraavana päivänä, naisista näin tekee 31 prosenttia.

Kyselytutkimuksen mukaan miehet luottavat naisia useammin omaan harkintaansa arvioidessaan ajokuntoaan. Miehistä 11 prosenttia kertoo tuntevansa parhaiten itse, kun on ajokunnossa. Naisista omaan tuntumaan luottaa kuusi prosenttia. Miehet toisaalta käyttävät useammin alkometriä tai laskevat alkoholin palamista arvioidessaan ajokuntoaan.

Noin joka kymmenes kyselyn vastanneista kertoo olleensa ratissa vuoden sisällä olematta varma omasta ajokunnostaan. Miehet sekä 18−34-vuotiaat ovat olleet liikenteessä muita useammin epävarmana ajokunnostaan.

- Omaan arvioon ajokunnosta ei pidä koskaan luottaa. Jos on mahdollista, että veressä on alkoholia, paras valinta on jättää auto parkkiin tai antaa varmasti ajokuntoisen ajaa. Taksimatkan hinta on pieni verrattuna riskiin, jonka humalassa ajava ottaa liikenteessä, ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhönen Ifistä muistuttaa.

Yksi suurimmista riskeistä liikenteessä ovat inhimilliset virheet. Tarkkaavaisuutta voivat häiritä alkoholin lisäksi myös esimerkiksi väsymys, kiire tai puhelimessa puhuminen ajon aikana.

- Jokainen kantaa liikenteessä vastuuta itsestä mutta myös muista tiellä liikkujista. Siksi vappunakin ratin taakse on syytä lähteä ainoastaan skarppina, Pöyhönen sanoo.

If Vahinkovakuutusyhtiön YouGov Finlandilla teettämään kyselytutkimukseen vastasi 1500 suomalaista.

Lisätietoja ja yhteydet:
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 300 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: