Kolme neljästä koiran omistajasta pitää eläinlääkärimaksuja liian korkeina

Neljä kymmenestä koiran omistajasta on käyttänyt koiraansa lääkärissä vähintään kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana. Eläinlääkärikäynnit maksavat vuodessa keskimäärin 264 euroa.

Koirien omistajat ovat maksaneet eläinlääkärikäynneistä viimeisen vuoden aikana keskimäärin 264 euroa, If Vahinkovakuutusyhtiön teettämästä kyselytutkimuksesta selviää. Summasta ei ole vähennetty mahdollisia vakuutuskorvauksia. Kolme neljästä (75 %) kokee eläinlääkärin veloittaman summan hieman tai aivan liian korkeaksi.

Joka neljäs koiran omistaja (28 %) on hankkinut eläinlääkärikäynnit kattavan koiravakuutuksen. Uudellamaalla ja muualla Etelä-Suomessa koirien vakuuttaminen on yleisempää kuin muualla Suomessa.

Neljä kymmenestä koirasta (39 %) on viety eläinlääkäriin viimeisen vuoden aikana vähintään kaksi kertaa. Neljännes koirista (25 %) on käynyt lääkärillä kerran, ja joka kolmas koira (34 %) on säästynyt lääkärikäynneiltä kokonaan. Keskimäärin koiran omistaja on vienyt lemmikkinsä lääkärille 1,5 kertaa viimeisen vuoden aikana.

- Tuntumamme mukaan yhä useampi koira kärsii erilaisista vaivoista, joihin tarvitaan lääkärin apua. Lemmikkivakuutuksista maksettujen korvausten määrä on kasvussa, mihin osaltaan vaikuttaa myös eläinlääkäreiden kohonneet kustannukset, vakutuusjohtaja Mika Viipuri Ifistä toteaa.

Koiria ja kissoja vakuutetaan lemmikeistä selvästi eniten, mutta myös harvinaisempien lemmikkien kuten käärmeiden, papukaijojen ja minipossujen vakuutuksille on jonkin verran kysyntää.

Ifin teettämän kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland huhtikuussa 2014. Koira-aiheisiin kysymyksiin vastasi yhteensä 246 koiran omistajaa. Sähköisen kyselytutkimuksen alkuperäinen vastaajajoukko (n=1015) painotettiin 18–74-vuotiasta väestöä edustavaksi iän, sukupuolen ja kotipaikan mukaan.

Lisätiedot ja yhteydet:

Mari Hätinen, viestintäpäällikkö, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

Mika Viipuri, vakuutusjohtaja, p. 010 515 8607, mika.viipuri@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Lemmikkivakuutuksista maksettujen korvausten määrä on kasvussa.
Mika Viipuri, If