Korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa, If Vahinkovakuutusyhtiö Oy: Ukkonen aiheuttaa vahinkoja kojeille ja laitteille

Ukonilmalla salamanisku rikkoo eniten koneita ja laitteita, mutta sytyttää myös tulipaloja ja katkoo puita. If Vahinkovakuutusyhtiö muistuttaa, että ukonilman aiheuttamilta laitevahingoilta vältytään, kun kojeet ja laitteet irrotetaan verkosta ukkosen ajaksi. Vahinkoilmoituksen voi tehdä netissä tai puhelimitse vaivattomasti ja nopeasti.

- Salama rikkoo sähköisiä tai verkkoon liitettyjä kojeita ja laitteita aiheuttaessaan ylijännitteen sähkö- ja puhelinverkkoon. Erityisen herkkiä jännitevaihteluille ovat atk-laitteet, mutta myös televisiot, videot ja puhelimet ovat vaarassa rikkoutua, kertoo korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa.

- Esimerkiksi tietokoneisiin ja fakseihin ylijännite voi tulla sekä puhelin- että sähköverkon kautta, televisioihin ja videoihin antennin ja sähköverkon kautta, joten pelkkä pääsähkövirran katkaiseminen ei riitä, Vaitomaa tarkentaa. Näitä rikkoutumisia voidaan nykyään myös tehokkaasti vähentää erilaisilla ylijännitesuojilla.

- Varmuuskopiointi on helpoin ja yksinkertaisin tapa suojata tiedostot laite- ja ohjelmistovahinkojen varalta, sillä vakuutukset eivät pääsääntöisesti kata tiedostovahinkoja, Mikko Vaitomaa sanoo.

Kodin ja laitteiden turvaksi voi hankkia myös erilaisia ylijännitesuojia.

Ukonilmojen aiheuttamia tulipaloja korvataan paloturvan sisältävistä omaisuus- ja irtaimistovakuutuksista. Vahinkoilmoituksen voi tehdä kätevästi internetissä tai puhelimitse.

- Koti ja vapaa-ajan asuntojen kotivakuutukseen kannattaa valita vähintään sellainen laajuustaso, josta korvataan ylijännitteen seurauksena aiheutuneita vahinkoja, esimerkiksi television rikkoutuminen, Mikko Vaitomaa lisää.

- Asunto-osakeyhtiön kiinteistövakuutus ei kata asukkaiden irtaimistovahinkoja, joten asukkaat tarvitsevat muun muassa irtaimiston kattavan kotivakuutuksen turvakseen, Vaitomaa toteaa.

- Talousmetsän puolestaan voi vakuuttaa muun muassa myrsky- ja palovahinkojen varalta metsävakuutuksella.

Ifin asiakas saa korvausasian nopeasti vireille soittamalla korvauspalveluun (Henkilöasiakkaat puh. nro 010 515 7300 ja Yritysasiakkaat puh. nro 010 515 8000) tai tekemällä vahinkoilmoituksen Internet-kotisivuilla osoitteessa www.if.fi. Laitevahingosta ilmoitettaessa tarvitaan vioittuneen laitteen hankinta- tai valmistusvuosi sekä mielellään hankintahinta.

Lisätietoja:
Korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa, puh. 010 514 1184, 050 424 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Viestintäpäällikkö Anja Talasmo, puh. 010 514 4027, 0500 507793, anja.talasmo@if.fi, www.if.fi
www.if.fi