Kotien paloturvallisuudessa nojaudutaan palovaroittimiin

Suomalaisten varautuminen tulipaloihin on puutteellista. Hieman useammasta kuin joka toisesta kotitaloudesta löytyy sammutuspeite, ja alle joka toisessa kodissa on vaahto- tai nestesammutin. Yhä useampi palovahinko johtuu puutteellisen varustuksen ohella tietämättömyydestä ja huolimattomuudesta.

Parhaiten tulipaloihin ovat varautuneet Suomessa 45─59-vuotiaat ja huonoiten 16─29-vuotiaat. Tiedot selviävät If Vahinkovakuutusyhtiön TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Vaikka suomalaisten paloturvallisuudessa on parantamisen varaa, on varautuminen osittain huolellisempaa kuin Ruotsissa ja Norjassa. Siinä missä suomalaisista 57 prosentilla on kodissaan sammutuspeite, ruotsalaisista ja norjalaisista sammutuspeitteen omistaa ainoastaan 13 prosenttia kyselyyn vastanneista.

Palotikkaat löytyvät hieman useammasta kuin joka toisesta suomalaisesta kodista (52 prosenttia), kun Ruotsissa vastaava luku on 21 ja Norjassa 26 prosenttia. Paloturvallisuutta kartoittavaan kyselyyn vastasi yhteensä 3006 suomalaista, ruotsalaista ja norjalaista.

Vahinkojen ennaltaehkäisyssä olennaisessa osassa ovat palontorjuntavälineiden ohella tulenkäsittelytaidot. Huolimattomuudesta ja osaamattomuudesta johtuvien tulipalojen yleistyminen huolestuttaa vahinkoasiantuntijoita.

- Tulipalon alun pystyy useimmiten sammuttamaan itse, jos on riittävästi taitoa ja uskallusta. Vapaaehtoisista palokunnista ja oman alueen pelastusliitosta voi kysyä alkusammutuskoulutusta. Ensimmäisen askeleen voi ottaa osallistumalla Päivä Paloasemalla -tapahtumaan 29. marraskuuta, palokuntajohtaja Petri Jaatinen Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä kannustaa.

Suomessa syttyy vuosittain noin 500 tulisijoista tai savuhormeista alkunsa saavaa rakennuspaloa. Viime vuonna Ifille ilmoitettiin kaksi suurpaloa ja useita pienempiä tulipaloja, jotka aiheutuivat huolimattomasta tuhkan käsittelystä.

- Kylmällä säällä takan liian nopea lämmittäminen saattaa johtaa hormin vaurioitumiseen ja tulipaloon. Lisäksi tuhkia jäähdytetään yhä useammin kuumuutta kestämättömässä astiassa liian lähellä palavia materiaaleja, jolloin pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla rakennuksen palaminen, vakuutusjohtaja Veli-Pekka Kemppinen If Vahinkovakuutusyhtiöstä kertoo.

Myös valvomatta palamaan jätetyt kynttilät, huolimattomasti sijoitetut tai heikkolaatuiset ulkoroihut ja uudenvuoden ilotulitteet aiheuttavat palovahinkoihin piikin joulun aikaan. Esimerkiksi viime vuonna kynttilöistä ja roihuista aiheutui noin 150 tulipaloa ja niistä valtaosa talvikuukausina. Ilotulitusvälineet sytyttivät satakunta tulipaloa enemmän, joista 216 ajoittui joulu-tammikuulle.

If ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK järjestävät yhdessä sadan palokunnan kanssa Päivä Paloasemalla -tapahtuman 29. marraskuuta eri puolilla Suomea. Päivä Paloasemalla on valtakunnallinen, perheille suunnattu joulun ajan turvallisuustapahtuma, jonka tavoitteena on paloturvallisuuden lisääminen kodeissa. Lue lisää aiheesta www.paivapaloasemalla.fi.
Tämän verran kodin palovahingot voivat maksaa:

- leivänpaahdin syttyy palamaan ja vaurioittaa paahtimen päällä olevan keittiön kaapin =
noin 3000 euroa (riippuen kaapin tyypistä ja vahingon suuruudesta)

- väärin sijoitettu halogeenilamppu sytyttää kankaan tuleen, jonka seurauksena makuuhuone palaa asuinkelvottomaksi =

- kylpyhuone vaurioituu palamaan syttyneen pesukoneen seurauksena =
noin 5000 euroa, mikäli laatoitusta ei tarvitse uusia

- keittiö palaa liedelle unohtuneen ruoan seurauksena = noin 10 000─15 000 euroa (pinnat ja irtaimisto uusitaan). Usein savuhaitat leviävät koko asuntoon, jolloin siistiminen voi maksaa koko talon osalta jopa 6000 euroa

- omakotitalon sauna palaa kiukaan ylle kuivumaan jätetyn paidan takia (palo ei leviä muihin ti-loihin) = noin 4000 euroa

- liian lähelle kuistia sijoitettu roihu tai kuuma tuhka sytyttää kuistin =
jos kuisti syttyy, yleensä palo leviää koko taloon. Mikäli koko rakennus palaa, kesämökin kustannukset ovat noin 150 000 euroa, omakotitalon noin 300 000 euroa

(Esimerkit: If Vahinkovakuutusyhtiö)

Lisätiedot: