Koulupalot kuriin valvontakameroilla

Ilkivaltaa harrastetaan koulujen pihoilla runsaasti; ikkunoita rikotaan, paikkoja sotketaan ja pahimmassa tapauksessa rakennus tuikataan tuleen. Koulupaloja sattuu eniten juuri ennen koulujen alkua ja vuoden vaihteen tienoilla. Ifin asiantuntijat tekevät aloitteen ongelman pienentämiseksi: koulualueille täytyy saada vartiointiliikkeeseen välitetyt valvontakamerat.

Kuluvan vuoden tammikuussa sytytettiin seitsemän koulupaloa ja kesäkuussa kaksi. Koulujen sekä päiväkotien pihalla myös rikotaan ja sotketaan paikkoja yhä enemmän. Koulupalolla on rahallisten vahinkojen lisäksi useita muitakin seurauksia. – Palon seurauksena koulun oppilaat on järjestettävä tilapäisiin tiloihin opiskelemaan. Tästä koituu matkustusjärjestelyjä sekä muita käytännön ongelmia, sanoo vakuutusjohtaja Jari Kilpinen Ifin yritys- ja yhteisövakuutuksista. Usein oppilaat joudutaan sijoittamaan muihin lähialueen kouluihin, joka tarkoittaa entisestään suurenevia luokkakokoja sekä esimerkiksi liikuntasalien ja ruokailutilojen ottamista opetuskäyttöön. - Koulutyö kärsii siis sekä koulun varsinaisten oppilaiden että sinne tilapäisesti sijoitettujen oppilaiden osalta. Opettajien kannattaakin korostaa koulupalosta aiheutuvia seurauksia oppilaille. Palon sytyttänyt henkilö on vastuussa aiheuttamistaan vahingoista, jotka voivat nousta jopa miljooniin euroihin, jatkaa Kilpinen. Vartiointia ja kameravalvontaa Valistus ja tallentava kameravalvonta eivät riitä keinoiksi ehkäistä kasvavaa riskiä. Kuntien ja kaupunkien olisi syytä harkita vartiointiliikkeeseen yhdistettyä kameravalvontaa ainakin niihin kohteisiin, jotka ovat riskialttiita. – On todennettavissa, että mitä enemmän paikassa tehdään pientä ilkivaltaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se poltetaan maan tasalle, kertoo yritysturvallisuuden asiantuntija Niko Satto. – Vartiointiliike pystyy rakentamaan järjestelmän, joka käynnistyy, kun asiattomia kulkijoita havaitaan rakennuksen vierustoilla. Sen jälkeen paikalle voidaan lähettää partio. Näin tekijät voidaan saada myös paikan päällä kiinni, mutta jo tietoisuus tehostetusta valvonnasta vähentää ilkitekojen määrää, Satto sanoo. Faktaa koulupaloista: - Useimmat koulupalot sytytetään tahallisesti - Roskikset tai muut palavat materiaalit tulee siirtää riittävän kauas rakennuksista - Koulupaloja sytytetään tekemällä nuotioita katoksiin ja ovisyvennyksiin. Kameravalvonnalla näihin päästään puuttumaan! - Tilastollisesti koulupaloja sattuu juuri ennen koulujen alkua sekä vuodenvaihteen tienoilla Lisätiedot: Vakuutusjohtaja Jari Kilpinen, If. p. 010 514 3745 Asiantuntija Niko Satto, If p. 010 514 1383 Tiedottaja Anni Kuusisto, If p. 010 514 0067