Lähes joka kolmas kävelisi tulipalossa vaaraan

Kolme kymmenestä kertoo lähtevänsä savuiseen porraskäytävään, jos käytävästä tupruttaa asuntoon savua. Vain joka toinen pitäisi kodin oven kiinni. Suomessa syttyy päivittäin kymmenen asuntopaloa. Savu ja häkä tappavat tulipalossa useimmin.

Nuoret aikuiset ovat muita valmiimpia menemään tulipalossa savuiseen porraskäytävään. Alle 35-vuotiaista lähes neljä kymmenestä menisi käytävään selvittämään savun lähteen, jos kerrostaloasuntoon tulisi postiluukusta savua. Miehet lähtisivät savun perään selvästi useammin kuin naiset. Tiedot selviävät If Vahinkovakuutusyhtiön ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämästä paloturvallisuuskyselystä, johon vastasi 1008 suomalaista.

Kyselyn perusteella suomalaiset ovat epätietoisia, miten kerrostalossa syttyvässä tulipalossa tulisi toimia. Joka toinen pitäisi savuiseen porraskäytävään johtavan kotioven kiinni, ja alle 35-vuotiaista oven pitäisi kiinni ainoastaan neljä kymmenestä. Hätänumeroon soittaisi kahdeksan kymmenestä, alle 35-vuotiaista seitsemän kymmenestä.

-       Savu ja häkä ovat tulipalojen yleisin tappajakaksikko, joten savuiseen porraskäytävään ei tule lähteä. Jos palo ei ole lähtöisin omasta kodista, viisaampaa on jäädä kerrostaloasuntoon odottamaan apua kuin lähteä hortoilemaan savun keskelle sokkeloiseen porraskäytävään. Kerrostalot on rakennettu estämään palon etenemistä asunnosta toiseen, vakuutusjohtaja Veli-Pekka Kemppinen Ifistä kertoo.

Asuntopaloja syttyy vuodessa noin 3500, eli joka päivä noin kymmenessä kodissa palaa. SPEKin ennakkotietojen mukaan tulipaloissa on menehtynyt 50 ihmistä tammilokakuussa 2011. Tulipalon uhrit kuolevat yleensä häkään ja myrkyllisiin savukaasuihin, eivät liekkeihin ja kuumuuteen. Häkä on hajuton, mauton ja väritön kaasu, joten sitä on erittäin vaikea havaita.

Neljännes sanoo ’ei’ sammutuspeitteelle

Suomalaisten varautuminen tulipaloihin on tyydyttävällä tasolla. Useampi kuin yhdeksän kymmenestä kertoo omistavansa palovaroittimen, mutta vain joka toisesta taloudesta löytyy sammutuspeite. Käsisammuttimia on joka viidennessä taloudessa. Heikoimmin tulipaloihin varautunut ryhmä on nuoret aikuiset, erityisesti opiskelijat.

Kyselyn mukaan sammutuspeite koetaan edulliseksi, hyödylliseksi ja helppokäyttöiseksi. Kuitenkin vain joka toinen, jolla peitettä ei ole, on ajatellut hankkia sen.

Erityisesti nuoria askarruttaa sammutuspeitteen ulkonäkö. Joka kolmas 18−35-vuotias sanoo, että sammutuspeite ei sovi sisustukseen, kun muusta väestöstä näin ajattelee joka neljäs. Nuoret aikuiset säilyttävätkin peitettä katseilta piilossa useammin kuin muut ikäryhmät. Sammutuspeitteen omistajista 43 prosenttia säilyttää peitettä näkyvällä paikalla paloherkän laitteen läheisyydessä, kun alle-35-vuotiaista näin toimii 36 prosenttia.

-       Sammutuspeite voi taltuttaa nopeasti pienen tulipalonalun. Siksi jokaisella tulisi olla kotonaan sammutuspeite käden ulottuvilla. Jos peitteen ulkonäkö arveluttaa, sammutuspeitteen pussin voi aina tuunata omaan sisustukseen sopivaksi, jolloin peitettä kelpaa esitellä vieraillekin, turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino SPEKistä vinkkaa.

SPEK ja If järjestävät yhdessä paikallisten palokuntien sekä alueellisten pelastuslaitosten ja pelastusliittojen kanssa valtakunnallisen Päivä Paloasemalla -tapahtuman 26.11. yhteensä 313 paloasemalla. Tapahtumaa tukee Palosuojelurahasto. Koko perheen maksuttoman tapahtuman teemana on tänä vuonna tulipalotilanteessa toimiminen ja pelastautuminen. Tapahtuman tarkoitus on parantaa suomalaisten paloturvallisuutta ja opettaa erityisesti lapsia toimimaan oikein tulipalon yllättäessä. Katso mukana olevat paloasemat www.paivapaloasemalla.fi.

Toimi näin jos porraskäytävästä tulee savua:
-       Soita hätänumeroon ja kerro tarkkaan, missä olet. Hätänumeroon soitetaan ilman suuntanumeroa, myös kännykällä soitettaessa.
-       Kokeile, onko asunnon ovi kuuma. Jos on, älä missään tapauksessa avaa ovea vaan siirry siitä mahdollisimman kauas.
-       Älä mene savuiseen porraskäytävään. Vähennä savun tuloa asuntoon esimerkiksi laittamalla märkä pyyhe postiluukun tukkeeksi.
-       Jos savua tulee asuntoon runsaasti, hengitä märän pyyhkeen läpi.
-       Jos sinulla on parveke ja siellä on vähemmän savua kuin asunnossa, mene sinne odottamaan apua. Muista sulkea ovi, jotta savu ja liekit eivät pääse leviämään parvekkeelle. Vaihtoehtoisesti avaa ikkuna.
-       Myös lasten pitäisi osata toimia tulipalotilanteessa. Lapsille voi opettaa pelastautumisreittejä leikin avulla. Heille on myös opetettava, että tulipaloa ei saa mennä piiloon.

Paloturvallisuuskyselyn toteutti YouGov Finland lokakuussa 2011.

Juha Virtanen, omaisuusvakuutusten asiantuntija, If, p. 010 514 2199, juha.virtanen@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
Ilpo Leino, turvallisuuspäällikkö, SPEK, p. 045 657 7290, ilpo.leino@spek.fi