Lasten havaitseminen liikenteessä haaste autoilijoille

Suojatiepäivystys on käynnissä Uudellamaalla viikkojen 32 ja 33 aikana. Sadat vapaaehtoiset turvaavat pienten lasten koulumatkan muistuttamalla autoilijoita ja muita teillä liikkujia hiljentämään vauhtia koulujen läheisyydessä. Kampanjointia tarvitaan, sillä noin kaksi kolmesta autoilijasta kokee lapset huonoimmin liikenteessä erottuvaksi ryhmäksi. Myös autoilijoiden liikennekurissa on parantamisen varaa.

Elokuussa teille saapuu jälleen satojatuhansia lapsia, jotka totuttautuvat liikenteeseen kesäloman jälkeen. Autoilijoiden on kiinnitettävä erityishuomiota pieniin kulkijoihin, joiden havaitseminen voi olla haastavaa ja käytös arvaamatonta. If Vahinkovakuutusyhtiön teettämän liikenneturvallisuustutkimuksen mukaan 63 prosenttia autoilijoista pitää jalan tai polkupyörällä liikkuvia lapsia haastavimmin liikenteessä havaittavana ryhmänä. Aikuisia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä vaikeimmin havaittavina pitää 23 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten liikennekäyttäytymisessä on parantamisen varaa. Joka neljäs autoilija ei pysähdy aina suojatien edessä, vaikka viereisellä samansuuntaisella kaistalla oleva auto olisi pysähtynyt. Alle 23-vuotiaista autoilijoista lähes joka toinen ilmoittaa jatkavansa matkaa pysähtymättä suojatien yli. Tieliikennelain mukaan pysähtyminen suojatien eteen on pakollista, jos viereisen kaistan auto on pysähtynyt eikä autojen väliin jää vapaata kaistaa tai suojakoroketta.

- Autoilijoiden asenteet näkyvät valitettavasti myös liikennevahinkotilastoissa. Kolme neljästä lapsille jalankulkijana sattuvasta liikenneonnettomuudesta tapahtuu tietä ylittäessä. Moni näistä vahingoista olisi estettävissä, jos autoilijat hidastaisivat vauhtia ja kiinnittäisivät huolellisemmin huomiota pieniin tiellä liikkujiin, tiedottaja Mari Hätinen Ifistä arvioi.

Myös autoilijat uskovat vauhdin hidastamisen parantavan liikenneturvallisuutta. Autoilijoista 67 prosenttia on sitä mieltä, että vauhdin hidastaminen kadunylityspaikoissa olisi tehokkain keino parantaa lasten havaitsemista liikenteessä. Seuraavaksi useimmin lasten näkyvyyttä parantaisi huomioviirien käyttö polkupyörissä sekä huomiolippalakit. Ifin YouGov Finlandilla teettämään vuosittaiseen liikenneturvallisuustutkimukseen vastasi 1008 suomalaista toukokuussa 2011.

Suojatiepäivystäjä on huutomerkki tienylityspaikassa

If ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri paikallisyhdistyksineen muistuttavat koulujen alkaessa pienten liikkujien paluusta liikenteeseen. Sadat vapaaehtoiset turvaavat koululaisten tien ylityksiä suojateillä arkiaamuisin viikkojen 32 ja 33 aikana. Suojatiepäivystäjät seisovat heijastinliiveissä koulujen lähellä olevien tienylityspaikkojen yhteydessä ja muistuttavat läsnäolollaan autoilijoita hidastamaan vauhtia. He tarjoavat lapsille tarvittaessa myös apua kadunylityksessä.

- Suojatiepäivystyksen tarkoitus on kiinnittää autoilijoiden huomio pieniin liikkujiin ja tarjota koululaisille tukea ensimmäisten koulupäivien aikana. Päivystäjien tehtävä ei ole ohjata liikennettä vaan toimia huomion ja ajatusten herättäjinä, perhetoiminnan ohjaaja Kari Koponen MLL:n Uudenmaan piiristä kertoo.

Nyt kolmannen kerran järjestettävässä suojatiepäivystyksessä on mukana 27 MLL:n paikallisyhdistystä ja satoja vapaaehtoisia noin 70 koulun alueella. Kaikki halukkaat voivat edelleen ilmoittautua suojatiepäivystäjiksi. Osallistuminen kampanjaan vie noin puoli tuntia yhtenä arkiaamuna, ja vastineeksi päivystyksestä saa hyvän mielen.

Lisätietoja:
Kari Koponen, MLL:n Uudenmaan piiri, p. 044 540 9980, kari.koponen@mll.fi
Mari Hätinen, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
Lue lisää ja ilmoittaudu suojatiepäivystäjäksi:

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

MLL on kaikille avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lapsen ja lapsiperheen hyvinvointia, lisää lapsuuden arvostusta ja näkyvyyttä yhteiskunnassa sekä tuo lapsen näkökulmaa päätöksentekoon. MLL on Suomen suurin lastensuojelujärjestö. Liitossa on yli 92 000 jäsentä ja 565 paikallisyhdistystä ympäri Suomea. Paikallisyhdistysten toimintaa tukee 13 piirijärjestöä.

Avainsanat: