Liekitä kaasuhellallasi pihvi, älä mökkiä

​Suomalaiset rientävät kilvan mökeillensä aloittamaan mökkikautta. Paikat kunnostetaan ja kuurataan puhtaiksi, vene lasketaan vesille ja riippumatto ripustetaan rantakoivujen väliin. Mutta jääkö keittiön tai terassin aikapommi huomiotta? Kaikkien kaasulaitteiden kunto tulee nyt tarkastaa ja vanhentuneet laitteet vaihtaa turvallisiin. Näin tänäkin kesänä monilta turhilta henkilövahingoilta ja mökkivaurioilta vältytään.

– Asuimme aluksi mökkiä rakentaessamme jo valmistuneissa saunatiloissa ja kokkasimme kaasuliedellä. Aamulla isä sytytti tulitikun kahvivettä keittääkseen. Muistan vain hirveän pamauksen ja lukossa ollut ulko-ovikin paiskautui auki. Isä löytyi lauteiden alle sinkouduttuaan kalpeana ja kulmakarvat palaneena tulitikku kädessään, Ifin tiedottaja Anna-Maija Hevosmaa kertoo.

Läheltä piti –tilanteita on taatusti lukemattomia ympäri Suomen. Tämänkin tapauksen kaasuliesi oli vanha ja letku vuosi. Nestekaasulaitteissa on kuluvia osia, jotka kuuluu vaihtaa uusiin vuosien käytön jälkeen. Paineen säätimen käyttöikä on 10 vuotta, ja letku suositellaan vaihdettavaksi viiden vuoden välein. Kaasulaitteet säilyvät turvallisina vain silloin, kun ne muistetaan huoltaa ja tarkastaa.

– Kaasuletkun kunto tulee tarkastaa vuosittain taivuttamalla letkua ja katsomalla, onko siinä murtumia. Letkun pituus saa olla enintään 1,2 metriä, vahingontorjuntapäällikkö Antti Kuparinen vahinkovakuutusyhtiö Ifistä kertoo.

Onko kaasuliedessäsi liekinvarmistin?

Kuparinen suosittaa vanhojen kaasuliesien vaihtamista pikaisesti uusiin, joissa kaikissa on jo liekinvarmistimet. Kun liekki sammuu, kaasuntulokin loppuu. Vanhoista liesistä varmistimet puuttuvat ja kaasua voi hiljakseen päästä asuntoon.

Kaasuvuoto sisätiloissa on vaarallista, sillä kaasu syttyy herkästi jo pienestäkin kipinästä ja voi aiheuttaa räjähdysmäisen tulipalon.

– Tulipalojen lisäksi kaasun käytöstä voi aiheutua myös häkämyrkytyksiä. Nestekaasu on ilmaa raskaampaa ja syrjäyttää hapen. Kaasulaitetta käytettäessä pitää varmistua, että palamisilmaa on riittävästi. Jos palamisilmaa on liian vähän, synty hiilimonoksidia eli häkää, joka voi aiheuttaa tukehtumisen, Kuparinen muistuttaa.

Mökeillä palaa herkemmin kuin kotosalla

Mökkien paloriskiä lisää erityisesti tulen käyttö. Takat, puulämmitteiset hellat ja saunat sekä kaasukäyttöiset liedet, grillit ja lämmittimet lisäävät tulipalon riskiä kesämökeillä. Samoin mökkien kevytrakenteiset hormit sekä liikaa ja liian nopeasti lämmitetyt saunat ovat tyypillisiä tulipalojen aiheuttajia. Jo pelkästään toimivalla palovaroittimella voidaan säästyä monien mökkien tuhoutumiselta puhumattakaan murheellisilta henkilövahingoilta.

Lisätiedot:

Vahingontorjuntapäällikkö Antti Kuparinen, p. 010 514 1211

Tiedottaja Anna-Maija Hevosmaa, puh. 010 514 0067

www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.