Liikematkustajien sairaanhoitokulut ovat taivaissa Kiinassa

Elintason nopea nousu näkyy Kiinassa muun muassa sairaanhoitokustannusten voimakkaana kasvuna. Yritysten, joiden henkilöstö matkustaa työn vuoksi usein Kiinaan, täytyy taiteilla henkilöstöstä huolehtimisen ja korkeiden sairaanhoitokulujen välimaastossa.

Globalisaatio on lisännyt liikematkustamisen määrää. Kansainvälisyys ja sitä kautta myös kasvava liikematkustaminen maiden ja mannerten välillä on ollut trendi jo vuosien ajan.

Työntekijä saattaa liikematkan aikana sairastua, loukkaantua tapaturmassa tai saada yllättävän sairauskohtauksen. Työnantajan henkilöstölleen ottamalla vakuutuksella on tällaisissa tilanteissa suuri merkitys. Kalleimpia pikaista hoitoa vaativia sairauksia liikematkustajien keskuudessa viime vuosina* ovat olleet aivoinfarkti, pahanlaatuinen lymfooma, umpisuolen tai vatsakalvon tulehdus, sydänkohtaus ja suolistosairaus.

– Ilman matkavakuutusta matkustaminen on nykypäivänä harvinaista, erityisesti työn takia matkustavien joukossa. Työnantaja on motivoitunut vakuuttamaan työntekijänsä, koska muutoin kustannukset saattavat nousta huikean korkeiksi, valottaa Mirva Paavola, Ifin henkilövakuutusjohtaja, Suurasiakkaat-liiketoiminta.

– Esimerkiksi Shanghaissa sairaanhoidon kustannukset kasvavat tällä hetkellä merkittävästi. Siellä on paljon länsimaalaisia, jotka pystyvät ja ovat valmiita maksamaan hoidosta. Ääriesimerkki on, että Kiinassa potilas voidaan kuljettaa sairaalaan leikkaukseen limusiinilla. Tällaisesta luonnollisesti aiheutuu kustannuksia, joita Suomessa ei tule, Paavola kertoo.

– Kustannusten huimista eroista kertoo myös se, että eräs suomalainen potilas lennätettiin Kiinasta Suomeen leikattavaksi, koska tarvittavan polvileikkauksen hinta Kiinassa olisi ollut 30 000 euroa, mutta Suomessa saman leikkauksen hinta oli 5 000 euroa. Matkakustannuksista huolimatta toimenpide oli edullisempi Suomessa, Paavola jatkaa.

Kiinassa myytävien lääkkeiden hinnoissa voi olla suuria eroja riippuen siitä, ostaako lääkkeet kiinalainen vai ulkomaalainen henkilö. Ero voi olla jopa 10-kertainen*.

* Lähde: Ifin tilastot

Mirva Paavola, henkilövakuutusjohtaja, Suurasiakkaat-liiketoiminta, If, p. 050 424 5190, mirva.paavola@if.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

If on vahva toimija yritysten matka- ja komennusvakuutuksissa. Kaikki Ifin kilpailijat tällä saralla ovat ulkomaisia. If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.