Liikkuva tarvitsee laajan vakuutusturvan

Urheiluvammat ja- tapaturmat ovat valitettavan yleisiä. Miesten liikuntatapaturmista kaksi kolmasosaa sattuu jalkapalloa, sählyä tai jääkiekkoa pelattaessa. Naisille tapaturmia sattuu eniten lenkkeillessä.

Liikunta on hyväksi keholle ja mielelle, mutta liikuttaessa sattuu myös valitettavan paljon tapaturmia. Suomessa sattuu noin 350 000 vamman aiheuttavaa liikuntatapaturmaa vuosittain. Tapaturma on äkillinen ja odottamaton ja syntyy ulkoisesta tekijästä, kuten kaatumisesta tai liukastumisesta. Se ei kuitenkaan ole pelkän ponnistuksen tai liikkeen aiheuttama kipeytyminen tai rasituksesta aiheutunut vamma.

- Tapaturmavakuutus ei ole riittävä turva urheilijalle, sillä esimerkiksi urheilijalle tyypillinen akillesjänteen katkeaminen ei ole tapaturmavakuutuksesta korvattava. Terve akillesjänne ei repeä, vaikka sitä venytettäisiin voimakkaasti. Sen sijaan akillesjänteen rappeuma, joka on oireeton sairaus, tulee usein ilmi urheiluun liittyvissä tilanteissa esimerkiksi ponnistuksen yhteydessä, sanoi Ifin johtaja Paula Salonen tänään pidetyssä Ifin ja Kalevan infotilaisuudessa Turussa.

- Akillesjännevamma on tapaturma esimerkiksi silloin, kun luisteltaessa luistin tai metsätöissä kirves viiltää akillesjänteen.

Sairauskuluvakuutuksen edut

Pelkän tapaturmavakuutuksen lisäksi urheilevan kannattaa hankkia sairauskuluvakuutus, sillä siitä korvataan sekä tapaturmat että rasitusvammat. Näin ollen esimerkiksi urheiltaessa syntynyt vamma korvataan joka tapauksessa, vakuutusehdot huomioiden.

- Sairauskuluvakuutuksesta korvataan sairaanhoitokulut riippumatta siitä, onko kyseessä tapaturma vai sairaus. On myös mahdollista ottaa tapaturma- ja sairauskuluvakuutusten yhdistelmä, jolloin tapaturmavakuutuksesta poistetaan urheilurajoitus ja sen lisäksi otetaan normaali sairauskuluvakuutus, Salonen toteaa.

Tapaturman seurauksena mahdollisesti syntyvien pysyvien haittojen varalle voi varautua erillisellä turvalla.

- Kattava vakuutusturva kannattaa hankkia jo nuorena, jolloin urheiluharrastuksesta ei ole ehtinyt koitua vammoja.

Lajit, joissa sattuu eniten tapaturmia (kpl)
1. Jalkapallo

Lisätiedot ja yhteydet:
Viestintäjohtaja Ainomaija Pippuri, If puh. 010 514 4217
Tiedottaja Mari Hätinen, If puh. 010 514 0067

If Vahinkovakuutusyhtiö Oy ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva ovat Suomen Urheiluliiton (SUL) pääyhteistyökumppaneita. Huippu-urheilun lisäksi keskeistä on lasten ja nuorten harrastustoiminnan ja yleensä harrastusliikunnan tukeminen. 250:ssä If Yleisurheilukoulussa harrastaa liikuntaa noin 20 000 7-11-vuotiasta lasta. Yleisurheilukouluissa lajeja harjoitellaan leikin varjolla koulutettujen ohjaajien opastuksella.

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.