Liikkuvalle sattuu

Urheiluvammat- ja tapaturmat ovat valitettavan yleisiä. Miesten liikuntatapaturmista kaksi kolmasosaa sattuu jalkapalloa, sählyä tai jääkiekkoa pelattaessa. Naisille tapaturmia sattuu eniten lenkkeillessä.

Liikunta on hyväksi keholle ja mielelle, mutta liikuttaessa sattuu myös valitettavan paljon tapaturmia. Tapaturma on äkillinen ja odottamaton ja syntyy ulkoisesta tekijästä, kuten kaatumisesta tai liukastumisesta. Se ei kuitenkaan ole pelkän ponnistuksen tai liikkeen aiheuttama kipeytyminen tai rasituksesta aiheutunut vamma. - Tapaturmavakuutus ei ole riittävä turva urheilijalle, sillä esimerkiksi urheilijalle tyypillinen akillesjänteen katkeaminen ei kuulu tapaturmavakuutuksesta korvattaviin. Terve akillesjänne ei repeä, vaikka sitä venytettäisiin voimakkaasti. Sen sijaan akillesjänteen rappeuma, joka on oireeton sairaus, tulee usein ilmi urheiluun liittyvissä tilanteissa esimerkiksi ponnistuksen yhteydessä, sanoi Ifin toimitusjohtaja Timo Vuorinen tänään pidetyssä Ifin ja Kalevan infotilaisuudessa Ifin pääkonttorissa Espoossa. - Akillesjännevamma on tapaturma esimerkiksi silloin, kun luisteltaessa luistin tai metsätöissä kirves viiltää akillesjänteen. Sairauskuluvakuutuksen edut Pelkän tapaturmavakuutuksen lisäksi urheilevan kannattaa hankkia sairauskuluvakuutus, sillä siitä korvataan sekä tapaturmat että rasitusvammat. Näin ollen esimerkiksi urheiltaessa syntynyt vamma korvataan joka tapauksessa, vakuutusehdot huomioiden. - Sairauskuluvakuutuksesta korvataan sairaanhoitokulut riippumatta siitä, onko kyseessä tapaturma vai sairaus. On myös mahdollista ottaa tapaturma- ja sairauskuluvakuutusten yhdistelmä, jolloin tapaturmavakuutuksesta poistetaan urheilurajoitus ja sen lisäksi otetaan normaali sairauskuluvakuutus, jatkoi Vuorinen. Tapaturman seurauksena mahdollisesti syntyvien pysyvien haittojen varalle voi varautua erillisellä turvalla. - Kattava vakuutusturva kannattaa hankkia jo nuorena, jolloin urheiluharrastuksesta ei ole ehtinyt koitua vammoja. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Timo Vuorinen, If p. 010 514 3887 Tiedottaja Anni Kuusisto, If p. 010 514 0067