Longboardin vauhti voi yllättää jalkakäytävällä

Pitkiä longboardeja sekä perinteisiä rullalautoja näkyy tänä kesänä erityisen paljon kaupunkien kaduilla. Lasten ja nuorten lisäksi aikuiset käyttävät rullalautoja liikkumiseen aiempaa enemmän. Autoilijoiden ja muiden jalankulkijoiden on syytä muistaa, että rullalaudalla vauhti voi nousta yllättävän kovaksi, jolloin pysähtymismatka ja -aika ovat varsin pitkiä.

Vaikka rullalautailijan vauhti ylittää moninkertaisesti kävelijän vauhdin, hänet määritellään lainsäädännössä jalankulkijaksi. Lautailija käyttää liikkumiseen ensisijaisesti jalkakäytävää, mutta jos sellaista ei ole tai muuta liikennettä on paljon, hänen on käytettävä pyörätien tai ajotien reunaa.

Erityisesti yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, jossa liikkuvat rullalautailijoiden lisäksi myös jalankulkijat, pyöräilijät, rullaluistelijat ja mopoilijat, on syytä erityisvarovaisuuteen, sillä liikkumisnopeudet vaihtelevat suuresti. Jos esimerkiksi jalankulkija pysähtyy yllättäen, jatkaa lautailija pahimmassa tapauksessa matkaa kävelijän päälle.

Lemmikkejä kannattaa kävelyttää pientareen tai seinän puolella lyhyellä hihnalla, jottei lemmikki jää yllättävässä tilanteessa nopeampien liikkujien jalkoihin. Yhteispelillä kaikki sopivat liikkumaan jalkakäytävillä turvallisesti.

Kypärä päähän myös laudalla liikkuessa

Kypärä on myös rullalautailijan tärkein suojavaruste, sillä aina, kun pyörien päällä liikutaan kovaa vauhtia, on olemassa riski loukkaantua vakavasti. Kypärä voi vähentää merkittävästi pyörien päällä liikkuvien päävammoja: Liikenneturvan mukaan kypärä voi estää jopa 90 prosenttia polkupyöräilijöiden pää- ja aivovammoista.

- Tyypillisimpiä rullalautailuvammoja ovat polvi- ja rannevammat sekä asfaltti-ihottuma ja haavat. Niinpä rullalautaillessa tärkeitä suojavarusteita ovat kypärän ohella ranne-, kyynärpää- ja polvisuojat. Tasapohjaiset, kärjestä umpinaiset kengät antavat vakaan kosketuksen lautaan, kertoo Katja Kainulainen vahinkovakuutusyhtiö Ifin henkilökorvauksista.

Alle 19-vuotiailla pojilla rullalautavahingot ovat kolmanneksi yleisimpiä vapaa-ajan liikuntatapaturmia*. Rullalautailijan on hyvä turvata itsensä tapaturmavakuutuksella ja mielellään myös sairauskuluvakuutuksella. Kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus antaa turvaa rullalautailijan vahingonkorvausvelvollisuuden varalta.

Ennen kuin rullalaudalla kurvataan liikenteen sekaan, on syytä harjoitella laudan hallintaa muulta liikenteeltä suljetulla tasaisella alueella. Harjoittelua kannattaa jatkaa niin kauan, että jarruttaminen onnistuu hallitusti ja rutiininomaisesti.

* Lähde: Nuorten terveystapatutkimus 2009

Lisätietoja:

Katja Kainulainen, If, henkilökorvaukset, puh. 050 424 0641, katja.kainulainen@if.fi
Anja Talasmo, If, viestintä, puh. 010 514 4027, 0500 507793, anja.talasmo@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: