Malttia mopoiluun

Lähestyvä kesä on tuonut katukuvaan erilaiset mopot. Mopolla ajaminen vaatii nykyään mopokortin kaikilta vuoden 1985 jälkeen syntyneiltä.

Mopokortti on kaikille tarpeellinen. Kun mopokortti on suoritettu, tarvitaan mopolle vakuutus.

- Mopolle otetaan lakisääteisen liikennevakuutus samaan tapaan kuin esimerkiksi autolle tai moottoripyörälle. Lakisääteinen liikennevakuutus vaaditaan kaikilta mopoilta myös silloin, kun niillä ei ajeta yleisillä teillä, kertoo vahinkovakuutusyhtiö Ifin vakuutuspäällikkö Peter Roselius.

Lakisääteisen liikennevakuutuksen lisäksi mopolle voi ottaa kaskovakuutuksen. Mopon hinta voi tänä päivänä olla useita tuhansia euroja, ja myös korjauskustannukset ovat suuria, joten kaskon antama turva on tarpeellinen.

Kun vakuutusasiat ja mopokortti ovat kunnossa, pääsee vihdoin itse asiaan eli ajamiseen. Mopon oston yhteydessä on tietenkin ostettu myös kypärä, joka lain mukaan pitää jokaisella mopoilijalla olla päässään mopoa ajaessaan. Turvallisuusasiat kannattaa pitää mielessä heti alusta saakka, ettei satu henkilövahinkoja, jotka ovat aina ikäviä. Vakuutusyhtiö Ifistä muistutetaan, että vauhdin huumassa ei mopoa missään nimessä pidä virittää.

- Viritetyllä mopolla ajamisesta tulee äkkiä kallis lasku sillä kiinni jäädessään mopoilija joutuu maksamaan paitsi moottoripyörän vakuutusmaksun ja usein myös moottoripyörän ajoneuvoveron. Mopon jarruja tai muita ominaisuuksia ei myöskään ole suunniteltu liian kovaan vauhtiin, Roselius jatkaa.

Viime vuoden tammi-syyskuussa tapahtui kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia selvästi aikaisempaa vähemmän. Siitä huolimatta nuorten alle 25-vuotiaiden aiheuttamat onnettomuudet ovat lisääntyneet.

Yhä useampi nuori saa esimerkiksi rippilahjaksi entisen kellon sijasta mopon. Mopojen määrän kasvu näkyy valitettavasti myös onnettomuustilastoissa. Mopoilijoiden kuolinonnettomuudet nelinkertaistuivat viime vuoden tammi-syyskuussa. Alkuvuonna mopoilijat aiheuttivat 13 onnettomuutta, kun vuotta aiemmin määrä oli kolme. Mopoilijoista seitsemän oli 15-24 –vuotiaita ja viisi yli 64-vuotiaita.

- Kun vanhemmat hankkivat lapselle mopon, olisi mopokortin lisäksi aina hyvä samalla hankkia autokoulusta ajoharjoittelu-opetusta, suosittelee Roselius.

Muistathan lisäksi sen, että mopolla saa kyyditä toista henkilöä vain, jos mopo on rekisteröity kaksipaikkaiseksi. Tällöin myös kyydissä olevalla täytyy olla kypärä päässä.

Lisätiedot:
Peter Roselius, vakuutuspäällikkö, p. 050 562 4020 peter.roselius@if.fi