Miten välttää ikävät yllätykset lomalla ja lomalta kotiin palatessa?

Kesälomat koittavat ja moni suomalainen lähtee matkoille tai kesämökille pitkiksikin ajoiksi. Ennen lomalle lähtöä on tärkeätä tarkastaa vakuutusturvan ajantasaisuus. Kodin jäädessä tyhjilleen on tärkeätä huomioida muutamia asioita ikävien yllätysten välttämiseksi. If listasi tärkeimmät vinkit lomailijoille.

Lomaa on odotettu pitkään ja lähtötohinassa moni asia saattaa unohtua. Vahinkojen ja esimerkiksi varkauksien varalta on ensisijaisen tärkeää tarkastaa, että vakuutukset ovat ajan tasalla. - Matkavakuutus antaa suojan matkalla tapahtuvien onnettomuuksien ja sairauksien varalle. Vakuutus kattaa sairauden ja tapaturman aiheuttamia hoitokuluja. Matkalla mukana olevan omaisuuden voi vakuuttaa matkatavaravakuutuksella, kertoo Ifin korvausasiantuntija Ulla Salkoviiri-Lauri. Matkatavarat sisältyvät myös kodin irtaimistovakuutukseen, joka on voimassa kaikkialla maailmassa sille valitun turvatason mukaisesti. Jotta voit lähteä loman viettoon turvallisin mielin, muista ainakin seuraavat asiat: • Jätä koti asutun näköiseksi, sillä pitkään tyhjillään oleva talo on houkutteleva kohde varkaille. Naapureita tai ystäviä on hyvä pyytää nostamaan posti sisälle ja kurkkaamassa, että kaikki on kunnossa. Jätä myös muutama vaate ulos pyykkinarulle, jos mahdollista. • Sulje astianpesukoneen ja pyykinpesukoneen hanat, jotka saattavat auki jäädessään aiheuttaa suuren vesivahingon. • Irrota sähkölaitteet pistorasioista. • Tarkasta, että kaikki valot on sammutettu pihavalot mukaan lukien • Katso, ettei wc-pöntön vesisäiliön yläpuolella ole tavaraa, joka voisi pudotessaan rikkoa säiliön ja aiheuttaa vesivahingon. • Lukitse ovet kunnolla ja muista myös sulkea ikkunat. Älä piilota avainta asunnon lähelle. • Ulkomaille lähtiessä on hyvä selvittää etukäteen, mitkä ovat kohteen sopimussairaalat ja -lääkärit. Näin pääset sairastapauksissa helpommalla, kun lääkäri laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä. • Pakkaa säännöllisesti käyttämäsi lääkkeet sekä ruumaan menevään laukkuun että käsimatkatavaroihin. • Jätä arvotavarat kotiin. Jos mukana on kuitenkin esimerkiksi arvokkaita koruja, jätä ne turvasäilöön, kun et käytä niitä. • Varo taskuvarkaita! Näpistelijät ovat usein hyvin taitavia, etkä välttämättä huomaa lainkaan, että laukkusi on avattu ja rahat viety. Turvallisinta on säilyttää rahoja paidan alla kaulasta roikkuvassa pussukassa. • Jos vuokraat ulkomailla auton tai skootterin huomioi, että matkakohteessa liikenne voi olla huomattavasti kaoottisempaa kuin kotimaassa. • Käytä alkoholia kohtuudella ja vältä yksin liikkumista pimeällä. Lisätiedot: Ulla Salkoviiri-Lauri, korvausasiantuntija puh 010 515 8120, Sanna Ketola, omaisuusvakuutusten asiantuntija puh. 010 514 2620, Eliisa Salminen, viestintä puh 050 401 8990 www.if.fi