Näin vältät suksivarkaudet hiihtolomalla

Laskettelusukset ovat helppo saalis varkaille täysissä hiihtokeskuksissa. Suksivarkauden todennäköisyyttä voi pienentää helposti lukituksilla ja kekseliäisyydellä.

Joka talvi laskettelukeskuksista lähtee suksia varkaiden mukaan. Tyypillisesti sukset varastetaan rinneravintoloiden ja kahviloiden edestä sekä lomamökkien pihoista, jonka lisäksi myös lukitsemattomat suksiboksit ovat riskialttiita säilytyspaikkoja.

- Parkkipaikalla yksinään seisovat autot ja lukitsemattomat suksiboksit ovat turhan helppo kohde varkaalle. Jos suksia ei ole mahdollista säilyttää loman aikana muualla, pitää suksiboksi lukita, korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa Ifistä kertoo.

Yksinkertaisilla vinkeillä voit vähentää suksivarkauden todennäköisyyttä.

Suksilukko käyttöön kahville mentäessä

Pienennä varkausriskiä suksilukolla, joita saa urheiluvälinekaupoista ja usein myös rinnemyymälöistä. Sukset tulee kiinnittää lukolla suksitelineeseen eikä vain toisiinsa, jotta lukituksesta olisi hyötyä.

Eriparisukset

Yksi keino suojata sukset on suksien hajauttaminen rinneravintolan ulkopuolelle. Vaihda toinen suksi kaverin kanssa ja vie eri paria olevat sukset riittävän etäälle toisistaan. Tällöin varas joutuu käyttämään aikaa oikean parin etsimiseen ja jättää ehkä rauhaan yksinäiset sukset.

Yöksi varastoon

Yön ajaksi suksia ei kannata jättää mökin seinustalle, vaan ne on otettava sisälle tai laitettava lukittuun varastoon.

Suksiboksi ei ole hiihtovälineiden säilytyspaikka

Jos mahdollista, nosta sukset auton kuljetusboksista pois, kun saavut lomapaikkaan. Parkkipaikalla seisovat autot ja lukitsemattomat suksiboksit ovat helppo kohde varkaalle. Jos suksia ei ole mahdollista säilyttää loman aikana muualla, lukitse suksiboksi. Suksiboksia ei ole tarkoitettu suksien vakituiseksi säilytyspaikaksi turvallisuussyistä, joten säilytä suksia kotioloissa varastossa.

Malli ja sarjanumero ylös

Jos varas kaikesta huolimatta vie suksesi, ota yhteys vakuutusyhtiöön. Esimerkiksi Ifin kotivakuutus pitää automaattisesti sisällään matkatavarat, joten jo perustasoinen kotivakuutus korvaa suksivarkauden matkalla. Jo suksia ostaessa kannattaa kirjata ylös suksien tarkka merkki ja malli, niin saat varmasti oikeanlaisen korvauksen menetetyistä suksista.

Lisätiedot:

Korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa, If, p. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi

Tiedottaja Mari Hätinen, If, p. 010 514 0067, mari.hatinen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.