NOPEA KORVAUSPALVELU KOROSTUU HIRVIELÄINKOLAREISSA

Suomen teillä sattuu vuosittain yli 5 000 hirvi-, peura- ja poro-onnettomuutta, joista hirvikolarit ovat kaikkein vaarallisimpia. Eniten hirvikolareita ajetaan loka- ja marraskuussa, eli hirvivaara on juuri nyt suurimmillaan. "Onnettomuustutkintalautakuntien raportit osoittavat, että autoilijalla on hyvin vähän mahdollisuuksia kovavauhtisessa hirvikolarissa. Siksi paras keino pienentää onnettomuusriskiä on nopeuden alentaminen hirvivaroitusalueella", sanoo korvauspäällikkö Matti Reini If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Vaikka hirvivahinkojen määrä on viime vuosina hiljalleen vähentynyt, niin tänä vuonna hirvikolareissa on kuollut jo yhdeksän ihmistä. Valtio ei lunasta pahasti vaurioitunutta ajoneuvoa Viime vuonna vakuutusyhtiöt korvasivat pelkästään ajoneuvoille aiheutuneita hirvi-, peura- ja porovahinkoja yhteensä 13,2 miljoonalla eurolla. Vaikka ajoneuvon oma liikennevakuutus korvaa henkilövahingot ja Valtiokonttori autolle hirvi- ja peurakolarissa syntyneet vauriot, autoilijan kannattaa ottaa myös vapaaehtoinen autovakuutus hirvieläinkolarin varalta. "Korvaamisen lähtökohdat ovat hyvinkin erilaiset verrattaessa vapaaehtoista autovakuutusta Valtiokonttorin maksamaan korvaukseen", Reini korostaa. Valtio ei lunasta hirvikolarissa pahastikaan vaurioitunutta ajoneuvoa, vaan se korvaa enintään korjauskustannusten määrän. Poron aiheuttamaa vahinkoa valtio ei korvaa lainkaan. Valtio ei korvaa myöskään yhtiön tai yhteisön omistaman ajoneuvon kärsimää vahinkoa. Lisäksi Valtiokonttorin korvauksesta vähentämä omavastuu (250 euroa) on usein suurempi kuin vapaaehtoisessa autovakuutuksessa. Autovakuutus sen sijaan kattaa myös porokolarit sekä ajoneuvon lunastamisen vakuutusyhtiölle. Laajin mahdollinen autovakuutus eli ns. Täyskasko korvaa myös tieltä suistumisesta ja hirven väistämisestä aiheutuneet vahingot. Autovakuutuksen valttina on myös nopea ja vaivaton korvauspalvelu. Mikäli autoilija ei ole ottanut ajoneuvolleen vapaaehtoista autovakuutusta, hän joutuu maksamaan korjauskulut samoin kuin vahinkotarkastus- ja hinauskulut ensin omasta kukkarostaan. Valtiokonttori maksaa korvauksen autoilijalle vasta kuittien perusteella. Esimerkiksi Ifissä hirvivahingon voi ilmoittaa vaivattomasti verkossa tai puhelimella. "Asiakas saa meiltä ohjeet myös hinaus- ja muiden käytännön toimenpiteiden järjestämiseen. Sen jälkeen, kun olemme saaneet tarvittavat tiedot, korvauspäätös syntyy hyvinkin nopeasti", Reini kertoo. Lisätiedot ja yhteydet, If Vahinkovakuutusyhtiö Oy: Korvauspäällikkö Matti Reini, puh. 010 514 1167 tai 050 424 1167 Tiedotuspäällikkö Harry Nordqvist, puh. 010 514 1902 tai 050 516 7558