NOU HÄTÄ! -PELASTUSTAITOKILPAILUJEN ALUEKILPAILUT 17.4.2008 - ARJEN TURVALLISUUSTAIDOT OVAT TÄRKEITÄ

Pelastustaidot ovat koetuksella ja syynissä, kun nuoret kahdeksasluokkalaiset kisailevat niistä ja paremmuudestaan Nou Hätä! -pelastustaitokilpailun aluekilpailuissa 17.4.2008. Tiukka kamppailu käydään 13 paikkakunnalla. Voittajat lähtevät toukokuussa Kuopiossa järjestettäviin loppukisoihin.

Noin 38 000 kahdeksasluokkalaista on alkukevään aikana opiskellut ahkerasti pelastustaitoja. Opetus, johon kuuluu teoriaa ja käytännön harjoituksia, järjestetään yhteistyössä koulujen ja pelastuslaitosten kanssa. Miten teoria ja käytäntö hallitaan, siitä koulujen kolmihenkiset edustusjoukkueet kilpailevat huomenna aluetasolla. Voittajat kohtaavat toisensa Kuopiossa toukokuussa järjestettävissä loppukilpailuissa

Arjen turvallisuustaidot tärkeitä
Nou Hätä! -pelastustaitokilpailun tarkoituksena on opettaa nuorille tärkeitä turvallisuus- ja pelastustaitoja, joiden avulla he osaavat toimia vahinko- ja onnettomuustilanteissa.

If Vahinkovakuutusyhtiö haluaa kannustaa nuoria arjen turvallisuuteen liittyvissä asioissa. Pelastustaitopalkintona annettava kahdentuhannen euron lahjashekkimme luovutetaan toukokuussa Kuopiossa voittajaluokalle.

- Vahinkojen ennaltaehkäiseminen ja niiden minimoiminen on tärkeää. Kun taitoja on myös käytännössä harjoiteltu, antaa se nuorella varmuutta ja valmiutta toimia, jos tosi paikka tulee eteen. Arjen turvallisuudesta huolehtiminen on yhteinen hyvä asia, sanoo tiedottaja Tina Sademies Ifistä.

Nou Hätä! -kampanjan järjestävät Sisäasiainministeriö, Opetushallitus, Palosuojelurahasto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK), Suomen Palopäälllystöliitto, Pelastusopisto, Turvatekniikan keskus, palokunnan, pelastusalan liitot ja lääninhallitukset.

LIsätietoja aluekilpailuista ja -paikkakunnista saa Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä.

Lisätiedot:

Tiedottaja Tina Sademies, If (010 514 5325, 050 37 47 667, tina.sademies@if.fi)