Oho, omaisuuteni olikin vakuutettu muutossa!

Suomalainen on muuttanut elämänsä aikana keskimäärin 7,2 kertaa. Suomalaiset osaavat muuttaa turvallisesti, mutta eivät tiedä, korvaako kotivakuutus myös muutoissa sattuvat vahingot.

Ifin muuttokyselyyn* vastanneista 38 % uskoo, että omaisuus ei ollut vakuutettu heidän viimeisimmässä muutossaan. Tästä voi päätellä, että kodin irtaimiston vakuutusturvaan muuton aikana liittyy yllättävän paljon epätietoisuutta suomalaisten keskuudessa. 41 % vastaajista kertoi tietäneensä, että omaisuus oli muuton aikana vakuutettu.

– Kotivakuutus on muuttaessa voimassa, kun asiakas vaihtaa kotia. Jos vakuutuksessa on laaja turva, muutossa tapahtuvat särkymisvahingot omalle omaisuudelle ovat korvattavia. Myös vastuuvakuutus on voimassa, jos aiheuttaa vahinkoa toisen henkilön omaisuudelle, kertoo Ifin omaisuusvakuutusten johtaja Mika Viipuri.

Finanssialan Keskusliiton selvityksen** mukaan kotivakuutus on 95 prosentilla suomalaisista. Omistusasunnossa asuvat ovat vakuuttaneet kotinsa useammin kuin vuokra-asunnossa asuvat. Omistusasunnossa asuvista 97 %:lla on kotivakuutus. Vuokra-asunnossa asuvilla kotivakuutus on 91 %:lla, mikä on merkittävästi enemmän kuin vuonna 2012 (67 %).

Turvallisin tapa muuttaa jakaa mielipiteitä

Puolet Ifin kyselyyn vastanneista kokee, että tavaroiden rikkoutumista ja muuttajien loukkaantumisia voi välttää, jos hoitaa muuton itse tuttavien avustuksella.

Yhtä suuri joukko pitää muuttopalvelua hyvänä tapana muuttaa turvallisesti ilman vahinkoja. Uudellamaalla muuttopalveluun uskottiin enemmän kuin muualla Suomessa.

Suomalaisten muutoissa loukkaannutaan harvoin ja arvotavarat pysyvät ehjinä

Vain 2 %:ssa muutoista joku on joutunut muutossa aiheutuneen vamman takia lääkäriin tai sairauslomalle. Joka kymmenennelle muuttajalle oli aiheutunut pieniä vammoja tai kolhuja, joiden hoito ei vaatinut lääkärikäyntejä tai sairauslomalle jäämistä. Vastaajista 89 % on välttynyt täysin kaikenlaisilta loukkaantumisilta muuton aikana.

Joka kolmannelle on ainakin jossain muutossa sattunut tavaroiden rikkoutumisia tai kolhuja. Arvokkaiden tavaroiden kolhuja tai rikkoutumisia on sattunut vain 3 prosentille vastaajista. Huonekalut, astiat, taulut ja koriste-esineet ovat tyypillisimpiä tavaroita, jotka rikkoutuvat muutossa.

Vahingot korvataan, jos kotivakuutus on voimassa. Tavaroiden tunnearvoa ei tosin kukaan pysty korvaamaan, joten rakkaimmista esineistä kannattaa pitää hyvää huolta muutossa, Ifin omaisuuskorvausten asiantuntija Juha T. Virtanen toteaa.

Lähteet:
* Ifin teettämän kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland tammikuussa 2015. Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 012 henkilöä. Vastaajajoukko edustaa 18–74-vuotiasta suomalaista väestöä.
** Finanssialan Keskusliiton Tulevaisuuden turvaa vakuuttamalla, Vakuutustutkimus 2014
.

Mika Viipuri, omaisuusvakuutusten johtaja, If, p. 050 425 8607, mika.viipuri@if.fi
Juha T. Virtanen, omaisuuskorvausten asiantuntija, If, p. 050 424 5664, juha.t.virtanen@if.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

If somessa
Facebookissa
Twitterissä
YouTubessa
Pientä pränttiä -blogissa

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Lainaukset

Mika Viipuri, Ifin omaisuusvakuutusten johtaja