OTTAISINKO HENKILÖSTÖLLE SAIRAANHOITOVAKUUTUKSEN?

Sairauspoissaolot ovat olleet useilla toimialoilla kasvussa. Poissaolojen aiheuttamat kustannukset ovat saaneet monen yrityksen ottamaan työntekijöilleen sairaanhoitovakuutuksen.

- Sairaanhoitovakuutus on saanut yrityksissä hyvän vastaanoton. Yrityksissä on havaittu, että sairaanhoitovakuutus on yksi keino hallita niin työ- kuin vapaa-aikaan liittyviä riskejä ja näin varmistaa henkilöstön työssä jatkaminen, kertoo henkilöriskienhallinnan asiantuntija Vesa Lieho Ifin suurasiakasliiketoiminnasta.

If tarjoaa erikokoisille yrityksille kilpailukykyiseen hintaan henkilövakuutusturvaa, jonka avulla pääsee nopeasti lääkäriin, esimerkiksi polven tähystysleikkaukseen ja takaisin töihin. Vakuutuksen voimassaolo voidaan räätälöidä asiakasyrityksen toiveiden mukaan.

Poissaolokustannusten pienentämistä ja sitouttamista

Sairaanhoitovakuutuksella varaudutaan niihin vapaa-ajan tapaturmista ja sairauksista aiheutuneisiin hoito-, tutkimus- ja lääkekuluihin, jotka Kelan korvauksen jälkeen jäävät omalle vastuulle tai joita ei korvata muusta lakisääteisestä vakuutuksesta.

Vesa Liehon mukaan työnantaja pystyy sairaanhoitovakuutuksella hallitsemaan sairauspoissaolojen aiheuttamia kustannuksia, jotka välillisine kustannuksineen ovat työnantajalle yhtä poissaolopäivää kohti keskimäärin 300 euroa päivässä. Välillisiin kustannuksiin kuuluvat muun muassa sijaisen palkkaaminen tai poissaoloja paikkaavan ylikapasiteetin pitäminen palkkalistoilla.

- Suuryritykselle kyse on kokonaisuutena jopa miljoonien eurojen kustannuksista, mihin oikeilla toimenpiteillä on mahdollisuus vaikuttaa. Ifin rakentaman mallin avulla yrityksen on myös mahdollista seurata, miten poissaolojen kustannukset kehittyvät, ja asettaa tavoitteita kustannusten säästämiseksi, Lieho valaisee.

Yrityksissä on tällä hetkellä paljon puhetta myös siitä, miten hallitaan varhaisia sairaseläkkeelle siirtymisiä, joista suuryritykset joutuvat maksamaan osansa. Tässäkin sairaanhoitovakuutus toimii yhtenä työvälineenä, kun henkilö saadaan nopeasti tehokkaaseen hoitoon ja pysymään työelämässä, Lieho jatkaa.

Yritykselle sairaanhoitovakuutuksen ottaminen tietää lisäarvoa myös siinä vaiheessa, kun kilpaillaan parhaasta työvoimasta. Parhaimmillaan se voi toimia myös sitouttavana tekijänä, kun työntekijä pohtii työnantajan vaihtamista.

Vaivatonta palvelua, laaja verkosto

Ifin sairaanhoitovakuutuksen tärkeä valttikortti on se, että lääkäriin hakeutuminen ja vakuutuskorvauksen hakeminen sujuvat kätevästi. Lakisääteistä sosiaaliturvaa täydentävään sairaanhoitovakuutukseen on rakennettu kolme valinnaista palvelumallia, joiden avulla järjestelmä on tehty vakuutetuille mahdollisimman vaivattomaksi.

Lisäksi palvelumallien avulla voidaan räätälöidä asiakkaan vakuutusturva niin, että se on yhteensopiva asiakkaan työterveyshuollon kanssa.

Ifin Sairaanhoitovakuutuksen vahvuus on myös koko maan kattava sairaanhoitoverkosto. If tekee yhteistyötä kaikkien suurimpien valtakunnallisten toimijoiden ja lukuisten paikallisten lääkäriasemien kanssa.

Ryhmävakuutus on joustava

Sairaanhoitovakuutuksella voidaan vakuuttaa yrityksen koko henkilökunta tai tietty henkilöryhmä. Ifin yrityksille tarjoama ryhmäratkaisu edellyttää, että vakuutettavia on yhteensä vähintään kymmenen. Tällöin vakuutus voidaan tehdä kyseiselle ryhmälle ilman terveysselvitystä. Ryhmävakuutuksesta ei korvata vakuutetulle ennen vakuutuksen alkamista olemassa ollutta sair-autta.

Lisätiedot:
Henkilöriskienhallinnan asiantuntija Vesa Lieho, puh. 010 514 5805, vesa.lieho@if.fi
Viestintäjohtaja Anja Talasmo, If, puh. 010 514 4027, anja.talasmo@if.fi
www.if.fi