Perämoottoriveneilijä tarvitsee VAT-hyväksytyn lukon

Suomessa varastetaan vuosittain noin 1 500 venevakuutettua perämoottoria, ja alkaneesta rötöskaudesta näyttää jälleen tulevan vilkas. Ei siis ole ollenkaan yhdentekevää, miten hyvin perämoottorin lukitus kestää varkaiden voimapihdit.

Perämoottorilukkojen keskinäiset erot murtosuojauksessa ovat yllättävän suuret. ”Vakuutusyhtiöiden autokorjaustoimikunnan hyväksymän (VAT-hyväksytty) perämoottorilukon asentamista kannattaa suositella kaikille perämoottoriveneilijöille ja varsinkin nelitahtikoneiden omistajille. Pelkkä Abloy-lukko ei enää riitä”, korostaa venevakuutuspäällikkö Seppo Aalto If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:stä. Nelitahtikoneet vaaravyöhykkeessä Huumerikollisuus on luonut omat paineensa vakuutusyhtiöille korostaa VAT-hyväksytyn perämoottorinlukon tarpeellisuutta. Vene- ja perämoottorivarkauksia korvattiin viime vuonna yhteensä noin 3 miljoonalla eurolla. Perämoottorivarkaudet ovat nopeasti kasvava vahinkomuoto ja iso ongelma veneilijöille ja vakuutusyhtiöille. Helpoimmin varkaiden kynsiin päätyvät sellaiset moottorit, jotka saadaan nopeasti mukaan ja jotka on helppo muuttaa rahaksi. Suomessa myydään vuosittain noin 22 000 perämoottoria, joista 80 prosenttia on nelitahtikoneita. Nelitahtikoneiden yleistymisen myötä perämoottorivarkauksista maksettavien korvausten määrä on pysynyt suurena vuodesta toiseen. VAT-lukituksen ohella on syytä korostaa myös moottorin valmistenumeron tallentamisen tarpeellisuutta. Paremmalla lukolla kohti mukavampaa veneilykesää Ifin asiakkaalle omavastuu perämoottoriin kohdistuvissa varkauksissa on nolla euroa, kun käytössä on ollut VAT-hyväksytty perämoottorilukko. Varkaudenestoon kannattaa kiinnittää huomiota myös sen vuoksi, että korvauksen perusteena on aina moottorin käypä arvo, jolla tarkoitetaan perämoottorin myyntiarvoa ennen vahinkohetkeä. Jos hyvin pidetty moottori varastetaan, yhtä hyväkuntoisen voimanlähteen löytäminen voi olla erittäin vaikeaa. ”Harmillisinta on tietysti se, että vakuutusehtojen mukaan veneen tai moottorin löytymistä on odotettava 30 vuorokautta ennen kuin korvaus voidaan maksaa”, Aalto sanoo. Perämoottorin lukitukseen If suosittelee vahvaa ja nopeasti asennettavaa Nawa-perämoottorilukkoa, jota myydään lukkoliikkeissä kautta maan. Muistilista vorojen varalta: 1. Toimi niin, että varkauksien ja vahinkojen tekeminen on mahdollisimman hankalaa. 2. Lukitse perämoottori VAT-hyväksytyllä perämoottorilukolla. 3. Lukitse perämoottorilla varustettu veneesi laituriin karkaistulla kettingillä (10-13 mm) ja turvalukolla (esim. Abloy PL 240). 4. Varmista, että sinulla ja vakuutusyhtiölläsi on riittävän yksilöidyt tunnistetiedot veneestäsi ja perämoottoristasi (kummankin valmistenumero ja erikoistuntomerkit: naarmut ja kolhut). 5. Ota mukaasi helposti irrotettavat elektroniset laitteet lähtiessäsi veneestä.. 6. Turvamerkitse vene ja moottori. 7. Säilyttäessäsi venettä trailerilla huolehdi, että traileri on lukittu ja vene on lukittu traileriin. 8. Käy Venevahinkotoimikunnan sivuilla (www.venevahinko.fi) tutustumassa hyväksyttyihin lukkoihin sekä varastetut moottorit -luetteloon. Ohjeita käytetyn perämoottoriveneen ostajalle: - Älä osta varastettua tavaraa. - Tarkista myyjän henkilötiedot ja henkikirjoitusosoite. Varmista tietojen aitous. - Tarkista veneen ja moottorin tiedot. Kirjoita muistiin veneen runkonumero ja moottorin valmistenumero. Ole tarkkana, sillä kyseiset numerot voivat olla väärennettyjä. - Kirjoita muistiin veneen rekisterinumero. Tarkkaile valoa vasten, löytyykö rungosta uuden rekisterinumeron alta vanhan rekisterinumeron liimajälkiä. - Tarkista rekisteröidyn veneen tiedot maistraatista ja vertaa niitä omiin muistiinpanoihisi. - Kirjoita myyjän nimi ja henkilötiedot muistiin. Jos myyjä on haluton antamaan kyseisiä tietoja, suhtaudu kriittisesti kaupantekoon. - Kysy myyjän vakuutusyhtiötä, ja pyydä nähtäväksi veneen vakuutuskirja. - Tarkista veneen omistussuhteet ja myyjän oikeudet myydä kyseinen vene. Voiko myyjä todistaa ostaneensa myynnissä olevan veneen? - Tarkista, ettei myyjällä ole veneestä osamaksusopimusta ja maksamattomia eriä, ettet joudu maksamaan venettä kahteen kertaan. - Voit vielä tiedustella, löytyykö myynnissä oleva vene poliisin rekisteristä varastetuksi ilmoitettuna. Lisätiedot ja yhteydet Ifissä: Venevakuutuspäällikkö Seppo Aalto, puh. 050 303 9931, seppo.aalto@if.fi Tiedotuspäällikkö Harry Nordqvist, puh. 010 514 1902, 050 516 7558, harry.nordqvist@if.fi www.if.fi