Porvoon tuomiokirkon palovahingot korvataan kokonaisuudessaan

If Vahinkovakuutusyhtiö Oy on Porvoon tuomiokirkon vakuuttaja. Nyt tehtyjen tarkennettujen laskelmien mukaan palovahingon korjaukset maksavat noin neljä miljoonaa euroa. Aiemmin julkisuudessa esitetyt arviot vahingon laajuudesta ovat olleet ylimitoitettuja.

- Seurakuntayhtymä oli vakuuttanut kirkon asianmukaisesti ja vakuutus kattaa palosta aiheutuneet vahingot kokonaisuudessaan, sanoo If Suomen toimitusjohtaja Petri Ekman.

Porvoon tuomiokirkon korjaamiseksi on järjestetty kansalaiskeräys. Kesällä uutisoitiin, että kirkon korjaamiseen tarvittaisiin jopa miljoonia euroja keräysvaroja.

- Meidän sanomamme on, että vakuutussumma kattaa palosta aiheutuneet vahingot. Seurakuntayhtymä oli jo ennen paloa laatinut budjetin tiettyihin tuomiokirkon korjaustoimenpiteisiin, jotka olisi tehty myös ilman palovahinkoa. Julkisuudessa nämä kaksi asiaa on yhdistetty toisiinsa, ja sillä on saatu aikaan hämmennystä, If Suomen toimitusjohtaja Ekman sanoo.

- Seurakuntayhtymän ja vakuutusyhtiön yhteistyö palon aiheuttamien vahinkojen korjaamiseksi on sujunut erittäin hyvin, Ekman kiittää.

Kirkkojen vakuuttajana If on huolissaan kansalliseen kulttuuriperintöömme kohdistuvasta ilkivallasta. Historiallista arvoa on mahdotonta mitata rahassa, ja tuhoutunutta esineistöä ei saada takaisin.

- Kirkkojen vakuuttaminen on haasteellista. Vanhat kirkot ovat kaikki ainutlaatuisia ja niiden vakuutusmäärä pitää arvioida yksilöllisesti. Vakuutusmäärään tulee sisällyttää myös etukäteen arvioidut entisöintikustannukset. Arvokkaat sakraaliesineet pitää luetteloida ja valokuvata, jotta mahdollisessa vahinkotilanteessa voidaan tilalle hankkia mahdollisimman samanlaista esineistöä. Vakuutusmäärän arviointi on seurakunnan vastuulla, mutta vakuutusyhtiön asiantuntijat tarjoavat arvioinnissa apua, sanoo riskipäällikkö Anne Pentti Ifistä.

Porvoon tuomiokirkon 29. toukokuuta sytyttänyt nuorukainen on tuomittu alioikeudessa kolmeksi vuodeksi kahdeksi kuukaudeksi vankeuteen. Syyttäjän valitukseen on odotettavissa hovioikeuden päätös kevättalvella. Oikeus päättää aikanaan myös nuorukaisen korvausvelvollisuudesta.

Lisätietoja:
Petri Ekman, toimitusjohtaja, puh, 010 514 5860, 050 357 4524