Putkiremontin suunnittelu aloitetaan lähes aina liian myöhään

Putkiremontin ajoitusta on haastavaa arvioida, koska putkiston ikä ei yksin ratkaise remontin oikeaa ajankohtaa. Jo muutama vuotovahinko paljastaa yleensä käyttövesiputkiston kunnon.

Finanssialan Keskusliitto uutisoi 20. kesäkuuta vuotovahinkojen olevan kasvussa. Koti- ja kiinteistövakuutuksista maksetut vuotovahinkokorvaukset ovat kasvaneet viidessä vuodessa 50 prosenttia*.

Viemäri- ja käyttövesiputkien rikkoutumiset aiheuttavat noin puolet kaikista vuotovahingoista. Kun putket vanhenevat, vuotoriski kasvaa. Kuitenkin useissa taloyhtiöissä putkiremonttipäätökset viipyvät, koska putkiremontin suunnittelu aloitetaan liian myöhään.

Putkiremontin ajoitusta on haastavaa arvioida aukottomasti, koska putkiston ikä ei yksinään kerro, milloin on aika ryhtyä remonttiin. Myös vuotovahinkojen määrä vaikuttaa ajo itukseen.

- Kun putkisto on yli 25 vuoden ikäinen, on varauduttava siihen, että putkiremontti tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi. Putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa tällöin, vaikka vahinkoja ei olisikaan vielä sattunut. Kun samankaltaisia vuotoja esiintyy lyhyen ajan sisällä useita, on remontti käytännössä aloitettava melko nopeasti putkiston iästä riippumatta, kiinteistövakuutusten asiantuntija Anssi Varpe Ifistä kertoo.

Viemäreiden ja käyttövesiputkistojen vuotoriski on tällä hetkellä suurin 1960−1980 rakennetuissa taloissa. Putkiremonttia odottavissa 1960- ja 1970-lukujen taloissa remontin suunnittelu on aloitettu käytännössä liian myöhään.

Vakuutusyhtiöiden ikävähennyskäytännöt vaihtelevat jonkin verran, mutta yhteistä kaikille on, että vanhoista putkistoista aiheutuneista vahingoista korvataan alle puolet. Vakuutusyhtiöt korvasivat viime vuonna vuotovahinkoja yhteensä 162 miljoonaa euroa, eli noin 450 000 euroa päivässä*. Päivittäin sattuu noin sata vuotoa.

Astianpesukoneiden liitännät syyniin

Putkistovuotojen ohella myös astianpesukonevuodot synkentävät kotien ja kiinteistöjen vuototilastoja. Nopeimmin kasvava vuototyyppi on astianpesukoneista ja niiden putkistoista aiheutuvat vuodot. Astianpesukonevuodot aiheutuvat useimmiten tulo- tai poistoletkun rikkoutumisesta. Myös liitoksista alkavat vuodot esimerkiksi liitosten löystymisen seurauksena ovat yleisiä.

Pesukoneen liitosten kuntoa kannattaa tarkkailla säännöllisesti. Jos taloyhtiössä on useita astianpesukonevuotoja, koko talon astianpesukoneliitännät on syytä käydä läpi. Samassa yhteydessä kannattaa varmistaa, että koneiden alla on vuotokaukalot, jotka paljastavat vuodot nopeasti. Uudiskohteissa vuotokaukalot ovat olleet pakollisia vuodesta 1999 lähtien.

Toisinaan putket tai pesukoneliitännät tihkuvat vettä niin hitaasti, että vuoto havaitaan vasta kun se on kastellut rakenteita pitkään ja ehtinyt ehkä aiheuttaa kosteus- tai homevaurioita. Sekä hitaasti eteneviä tihkuvahinkoja että putki- tai liitosrikon aiheuttamia suurempia vuotovahinkoja voidaan rajoittaa veden virtausta tarkkailevalla ja virtauksen tarvittaessa katkaisevalla laitteella.

* Lähde: Finanssialan Keskusliitto, vuotovahingot lukuina vuonna 2011

Lisätiedot ja yhteydet:
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
Anssi Varpe, kiinteistövakuutusten asiantuntija, If, p. 010 514 2319, anssi.varpe@if.fi
Jari Pekka Koskela, vahingontorjunnan asiantuntija, If, p. 010 514 1883, jari.koskela@if.fi

Näin estät vesivahingot kodissa

Lisätietoa vesivuotokytkimestä

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 300 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Lainaukset

Putkiremonttia odottavissa 1960- ja 1970-lukujen taloissa putkiremontin suunnittelu on aloitettu käytännössä liian myöhään.
Anssi Varpe, If