Pyörävarkaudet kuriin tulevana kesänä

Polkupyörävarkaus on yleisin omaisuusrikos, jonka kohteeksi asutuskeskuksessa asuva joutuu. Polkupyörävarkaudet ovat lisääntyneet vuodesta 2007 lähtien, joten pyöräilykauden alkaessa on syytä kiinnittää huomiota pyörän turvalliseen säilytykseen.

Suomessa ilmoitettiin vakuutusyhtiöille viime vuonna noin 10 000 polkupyörävarkautta. Todellisuudessa varastettuja polkupyöriä on kuitenkin paljon enemmän, sillä vain osa varkauksista ilmoitetaan poliisille ja vakuutusyhtiöille. Vakuutusyhtiöt maksoivat varastetuista polkupyöristä korvauksia viime vuonna vajaalla neljällä miljoonalla eurolla. Varkaus- ja korvausmäärät ovat olleet kasvussa vuodesta 2007 lähtien.*

Pyörävarkaudet voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään. Ammattivarkaat suosivat arvokkaita pyöriä, ja pubista poistuvalle kelpaa mikä tahansa polkupyörä. Suurin osa varastetuista pyöristä on muutaman sadan euron hintaisia peruspyöriä.

- Kalliimpien yksilöllisten pyörien jälleenmyynti on haastavampaa kuin massatuotteina valmistettavien pyörien. Niiden säilyttämiseen kiinnitetään yleensä myös enemmän huomiota, vahingontorjuntapäällikkö Jari-Pekka Koskela Ifistä kertoo.

Jos pyörä varastetaan, runkonumero ja pyörän erityistuntomerkit helpottavat pyörän löytämistä ja takaisin saamista. Ne poliisille päätyvät pyörät, joita ei osata palauttaa omistajilleen, myydään poliisien huutokaupoissa.

- Pyörän tarkoista tiedoista voi olla hyötyä myös vakuutuskorvausta haettaessa, Koskela vinkkaa.

Kotivakuutus korvaa pääsääntöisesti polkupyörävarkaudet. Varkaudesta on aina syytä tehdä rikosilmoitus poliisille. On myös hyvä muistaa, että arvopyörät saattavat vaatia oman vakuutuksen. Ifissä kotivakuutus kattaa polkupyörän 1000 euroon saakka, ja sitä arvokkaammat pyörät on vakuutettava erikseen. Laajin kotivakuutus kattaa polkupyörät 5000 euroon saakka.

Näin pyöräilet läpi kesän ilman vahinkoja:

- Älä luota yhteen lukkoon. Lukitse pyörä rungostaan kiinteään pyörätelineeseen oman lukon lisäksi. Lukon tulee olla mahdollisimman vankka. Vinkkejä tukevan lukon ostamiseen saa lukkojen myyjiltä. Luotettavan lukon voi hankkia myös Ifin Turvakaupasta.

- Pidä pyörä aina lukittuna, myös kotipihassa tai vaikka olisit vain hetken poissa pyörän luota. Säilytä polkupyörä sisätiloissa aina kun mahdollista ja pidä se lukittuna myös taloyhtiön lukitussa yhteistilassa. Jos pyörä ei ole ollut varkaushetkellä lukittuna, korvausta saatetaan alentaa.

- Kirjaa ylös pyörän rungon numero. Varastetun pyörän runkonumeron ilmoittaminen poliisille lisää mahdollisuuksiasi saada pyöräsi takaisin.

- Varkauksien lisäksi liikenneonnettomuudet voivat haitata pyöräilykesää. Vähennä onnettomuuksien todennäköisyyttä huoltamalla pyörä ennen käyttöönottoa. Puhdista ja öljyä ketjut, kiristä ruuvit ja mutterit sekä tarkista jarrujen kunto. Tarkista myös renkaiden paine ja kunto sekä valojen ja heijastimien toimivuus ennen kuin kurvaat matkaan. Muista pyöräilykypärä!

*Lähde: Finanssialan Keskusliitto

Lisätietoja:
Jari-Pekka Koskela, vahingontorjuntapäällikkö, puh. 010 514 1883, jari.koskela@if.fi
Mikko Vaitomaa, korvauspäällikkö, puh. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, puh. 050 424 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: