Roskis seinänvierustalla saattaa koitua painajaismaisen kalliiksi

Vuosittain sytytetään tahallaan noin 2500 tulipaloa, joista puolet saa alkunsa roska-astian tai muun piha-alueella olevan palavan jätteen sytyttämisestä. Tulipalon sattuessa roska-astioiden väärä sijoittelu pienentää vakuutusyhtiöiden korvausta. Pahimmassa tapauksessa se tietää kiinteistön omistajalle satojen tuhansien eurojen menetyksiä.

Pelastuslain paloturvallisuusohjeet ovat yksiselitteiset koskien piha-alueilla olevaa palavaa materiaalia: seinänvierustoilla ei saa olla mitään, vaan kaikki on sijoitettava turvaetäisyyden päähän. Vakuutusyhtiöt seuraavat lain esimerkkiä ja edellyttävät asiakkailtaan viranomaismääräysten noudattamista. - Kun joka päivä sytytetään keskimäärin kolme roskista palamaan, on riski todella otettava vakavasti. Turun seudulla on ollut erittäin vakavasti otettava roskispalojen aalto kesän aikana. Palava jäteastia seinän vierustalla sytyttää helposti varsinkin räystäsrakenteet, jolloin palo pääsee leviämään kattorakenteissa ja sen sammuttaminen vaikeutuu oleellisesti, sanoo yritysturvallisuuden asiantuntija Niko Satto Ifistä. Ifin suojeluohjeet määrittelevät roska-astioiden turvaetäisyydet seuraavasti: • Yksittäiset enintään 600 litran jäteastiat: 4 metriä • Yksittäiset yli 600 litran jäteastiat tai useamman astian ryhmät: 6 metriä • Jätekatokset ja -lavat: 8 metriä Vaihtoehtoina turvaetäisyydelle ovat lukittavat roska-astiat, lukittava jätekatos tai palonkestävä (osastoiva) seinä ja räystäsrakenteet. - Kehotan jokaista yrittäjää, kiinteistönhoitajaa tai talon omistajaa kiertämään rakennuksen ja tarkastamaan paikat paloturvallisuutta ajatellen, sillä vahingon sattuessa laiminlyönnin takia korvaamatta jäänyt osuus saattaa nousta satoihin tuhansiin, jopa miljooniin euroihin, muistuttaa Satto. Lisätiedot: Niko Satto, Yritysturvallisuuden asiantuntija 010 5141383 Eliisa Salminen, Viestintä 050 4018990 www.if.fi