Rotta voi järsiä talon asumiskelvottomaksi

Suomessa esiintyviä pahimpia tuholaisia ovat hiiret, rotat ja erilaiset hyönteiset, jotka voivat pahimmillaan nakertaa puutalon rakenteet uusimiskuntoon. Tuholaisvahinkojen uskotaan lisääntyvän Suomessa ilmaston lämpenemisen myötä.

Suomessa tavanomaisimpien jyrsijätuholaisten joukkoon lukeutuvat rotat ja hiiret. Yleisimpiä tuhohyönteisiä ovat lutikat, muurahaiset, sokeritoukat ja turkiskuoriaiset.

Puurakenteiden ja sähköjohtojen vauriot ovat yleisimpiä jyrsijöiden aiheuttamia vahinkoja. Jos tuholaiset saavat rauhassa elää puurakenteissa, ne voivat aiheuttaa jopa niin pahoja vaurioita, että puurakenteet pitää uusia.

Tuhoeläimet ovat suurin riski omakotitaloissa ja vapaa-ajan asunnoissa. Valtaosa kodeista on kotivakuutettu, mutta tuholaisten aiheuttamat vahingot kattava vakuutus on kuitenkin vain murto-osalla suomalaisista omakotitaloista ja vapaa-ajanasunnoista.

– Kotivakuutuksen on hyvä kattaa tuholaisten aiheuttamat vahingot, koska niiden uskotaan lisääntyvän jatkossa ilmastonmuutoksen ja talvien lämpenemisen myötä. Samanlaista kehitystä on nähtävissä Ruotsissa, Etelä-Norjassa ja Tanskassa, joissa tällaiset vahingot ovat yleisempiä kuin Suomessa, palvelupäällikkö Juha T. Virtanen Ifistä kertoo.

Havahdu rapinaan ajoissa

Ensimmäisiä merkkejä tuhoeläimistä ovat muun muassa rakenteisiin ilmestyvät reiät sekä epämääräiset äänet rakenteiden sisällä. Jos omakotitalossa epäillään olevan tuholaisia, on syytä ottaa yhteyttä asiantuntijaan, joka hoitaa tuholaisten poistamisen ja tekee kartoituksen vahinkojen laajuudesta.

Tuhojaan tekeviä jyrsijöitä voidaan torjua esimerkiksi myrkyllä tai pyydyksillä. Hyönteisten torjunta on vaikeampaa kuin jyrsijöiden.

– Jyrsijät voivat vahingoittaa sähköjohtojen ja rakenteiden lisäksi eristeitä. Jyrsijöiden liikkuminen tiivistää villoja ja eristeisiin saatetaan järsiä reikiä, Raksystems Anticimexin asiakaspäällikkö Jussi Tuomi kertoo.

– Kiinteistön lämmönpitävyys heikkenee, ja mahdolliset kosteusvauriotkaan eivät ole poissuljettuja. Eristeiden vaihto rakennuksen yläpohjaan onnistuu yleensä helposti, mutta seinän välissä olevan eristeen vaihto aiheuttaa jo isoja kustannuksia, Tuomi jatkaa.

– Hiiret voivat olla riski myös asukkaiden terveydelle, koska ne eivät pysty pidättämään tarpeitaan. Tämän seurauksena hiirenpapanoita voi löytyä runsaasti eri puolilta kiinteistöä. Ulosteen pääsy elintarvikkeisiin pintojen kautta on aina iso riski terveydelle. Rotta puolestaan pääsee kulkeutumaan rakennuksen sisälle myös viemäristön kautta, joten yllätys voi pulpahtaa esiin lähes mistä vain, Tuomi toteaa.

Vinkkejä tuhoeläinten poistoon

• Pidä keittiö ja pesutilat puhtaina ja säilö ruuat kannellisiin astioihin. Puhdista viemärien lattiakaivot ja vesilukot säännöllisesti. Korjaa kaikki reiät, raot ja halkeamat heti.
  • Roska-astioiden pitää olla ehjiä ja puhtaita ja ne kannattaa tyhjentää riittävän usein, niin sisällä kuin ulkonakin. Ruoka vetää puoleensa jyrsijöitä, tuholaisia ja muita eläimiä.
  • Jos tuhoeläimet ovat päässeet kotisi, aloita siivoamisella. Osalle tuholaisista riittää yksinkertaisesti ruoan poistaminen, sillä ilman ravintoa ne kuolevat.
  • Kylmä tai lämpö voivat olla tehokkaita torjuntatapoja. Esimerkiksi ulkomailta kotiin tullessa laukun sisältöineen voi viedä ulos pakkaseen (-18 °C) noin viikoksi tai saunaan (60 °C) pariksi tunniksi. Tällöin myös ”tuliaiset” kuolevat.
  • Hyönteismyrkyt ovat perinteisin tapa torjua haitallisia vieraita. Oikean tehoaineen valinta onnistuu, kun tietää torjuttavan tuhoeläimen ja sen elintavat.
  • Jos kotikonstit eivät riitä tuholaisten karkottamiseen, käänny ammattilaisten puoleen.

Juha T. Virtanen, palvelupäällikkö, If, p. 050 424 5664, juha.t.virtanen@if.fi
Jussi Tuomi, asiakaspäällikkö Raksystems Anticimex, p. 040 594 5401, jussi.tuomi@racx.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi
Ifin kotivakuutukset

If tarjoaa ainoana Suomessa tuhoeläinten torjunnan kotivakuutukseen (LaajaPlus-turva). Palvelu sisältää neuvonnan, torjunta-aineet sekä tarvittaessa ammattilaisen tekemän tuholaisten hävityksen.

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Raksystems Anticimex on rakennus- ja kiinteistöalan sekä elintarvikehygienian palveluyritys. Olemme osa EQT:n omistamaa Anticimex-konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin kuntotarkastusyhtiö. Suomessa olemme tehneet yli 50 000 kuntotarkastusta, tuhansia kuntoarvioita ja -tutkimuksia, hygieniatarkastuksia ja tuhoeläintorjuntasopimuksia. www.racx.fi

Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme terveellisen ja laadukkaan elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.